penawar sakit belakang-biobax

Cerpen buat suami: Hargailah pengorbanan Isterimu

6:40 PM
Cerpen ringkas buat membuka mata suami-suami seluruh dunia agar lebih menghargai segala pengorbanan isterimu.


Seorang isteri mengadu pada suaminya…..”bang badan saya sakit-sakit”….lalu suami berkata….”itu la buat kerja banyak sangat, sakit urat kot”. 

Seorang isteri mengadu…”bang saya rasa pening rasa nak pitam”…lalu suami berkata….”dah lah tu…makan panadol…..penat sangat tuh”. 

Seorang isteri mengadu…..”bang duit belanja dapur dah habis”….lalu suami berkata…”aik…kan baru bagi lagi …takkan dah habis…pening la macam ni”. 

Seorang isteri mengadu…”bang saya rasa penat nak bersama”….lalu suami berkata…”ala asyik penat jer….stress betul”. 

Seorang isteri mengadu …..”bang badan saya kebelakangan ni rasa sejuk-sejuk jer, kenapa?”...lalu suami berkata…..”nak demam kot”. 

Seorang isteri mengajak…..”bang boleh bawak saya bergi buat check –up tak”…lalu suami berkata….”lain kali la…abang busy…lain kali kita pergi”. 

Seorang isteri memohon…..”bang….boleh bagi saya cuti satu hari….saya nak berehat…abang bawak la anak keluar ronda-ronda kejap. Saya betul-betul dah penat”….suami berkata…..”alaaaa…abang pun penat juga”. Walhal seorang suami waktu cutinya boleh tidur selama mana diingini.

Namun suatu hari…. Si isteri merayu sambil menangis. ”Bang sempena hari ibu ni saya nak minta satu permintaan, boleh tolong saya tak? Tolong bawa anak-anak keluar sekejap tak saya nak tidur”. 

Lalu melihat kan airmata dan rayuan isteri tadi suami bersetuju. ”Baiklah abang bawak pergi rumah mak…nanti petang abang balik”.


Sekembalinya suami ke rumah. Si isteri dilihat tidur dengan nyenyak sekali. Apabila dikejutkan si isteri rupanya telah tidur untuk selamanya. Akhirnya suami tadi sedar tapi segalanya dah terlambat baginya. 


SAYANG..abang mintak maaf….

Bila SAYANG mengadu sakit-sakit badan…. Abang sangkakan SAYANG sakit urat…..tapi penyakit itu telah menular dan menyakiti SAYANG di segenap nadi SAYANG…. Bila SAYANG mengadu pening dan rasa nak pitam…abang sangkakan…..penyakit biasa dan suruh SAYANG telan panadol jer…. Bila SAYANG mengadu duit belanja dapur dah habis…abang bising cakap abang pening kepala pikul beban sorang-sorang…walhal SAYANG juga pening memikirkan macamana nak berjimat sampai SAYANG nak beli keperluan SAYANGpun tak cukup….sampai SAYANG nak beli barang-barang peribadi SAYANG pun susah….sampai SAYANG nak menggantikan pakaian dalaman SAYANG sebulan satu pun tak der…. Bila SAYANG mengadu penat nak bersama…..abang selalu marah2 dan berhasrat nak cari lain…walhal sel-sel badan SAYANG dah x mampu nak tanggung beban tugas seharian SAYANG di rumah…. Bila SAYANG ajak abang pergi buat check up…..abang kata abang sibuk walhal kerja opis abang tak pernah habis…..dan masa yang ada kekadang abang tolong kawan-kawan….. Bila SAYANG mengadu rasa sejuk2 badan dan abang kata nak demam rupanya itu tanda-tanda SAYANG dah nak pergi….. Bila SAYANG mengadu nak cuti sehari….sebagai majikan SAYANG …abang tak pernah bagi cuti walau setengah hari…..kesian SAYANG …. SAYANG…maafkan abang….abang tak pernah nampak semua kesakitan yang SAYANG alami tuh….kuatnya SAYANG hadapi setiap kesakitan itu plus dengan kerenah abang dan anak-anak. Abang tak pernah hirau nak baawak SAYANG ke klinik buat full body check up kerana abang ingat semua tu sakit biasa. Nampak sayang sentiasa sihat dan tersenyum waktu abang balik…Cuma sayang mengadu macam tuh jer….. Maafkan abang kerana tak pernah ambil serius kesihatan SAYANG …..Namun….semuanya dah terlambat…. SAYANG dah pergi untuk selamanya….segalanya takkan berpatah balik….

Sekarang selama seminggu selepas pemergian SAYANG …..abang ambil cuti menguruskan anak-anak dan abang rasa keletihan dan kelelahan SAYANG …..bagi abang kerja di opis masih juga ada waktu abang berehat….agaknya sebab tulah SAYANG penat sangat…. Maafkan abang kerana semuanya sudah terlambat…….

p/s: Dari facebook note sorang 'sahabat'

4 comments:

Anything personal, do whisper me at annursyuhadah@gmail.com <(=^.^=)y

  1. huhu....tersentuh hati ni

    ReplyDelete
  2. syuk, tersentuhnya yana... =(
    kekadang seseorang tu tak tunjukkan yg dia sakitkan, sebab x nak org sekeliling susah...

    ReplyDelete
  3. seriousss sedihhhhh....
    adoyaiii..kuatnya si isteriii

    ReplyDelete
  4. sedih nye.. pengorbanan seorg isteri itu sgt byk.. hargai lah ibu anda.. :)

    ReplyDelete
Full design templates by Eiyza Ezatul. Powered by Blogger.