Bersalin bedah, Caesarean, C-section. Apa perbezaannya?

Bersalin bedah, Caesarean, C-section adalah perkara yang sama. Cuma sebutan yang berbeza.
bersalin c section

Jadi apakah pembedahan Caesarean?

Pembedahan Caesarean adalah pembedahan di mana pakar bedah akan membuat potongan pada perut dan rahim (uterus) agar bayi anda boleh dilahirkan. Pembedahan ini adalah biasa bagi wanita yang mengandung. 

Pembedahan caesarean terbahagi kepada 2:
-elektif
-kecemasan.

Apakah pembedahan Caesarean elektif?
  -Proses caesarean elektif dirancang atau dijadualkan berlangsung sebelum proses bersalin anda bermula.

Boleh dilakukan kerana beberapa alasan:

-Anda sedang merancang pembedahan caesarean, tetapi jika sakit hendak bersalin mula terasa sebelum pembedahan. Pembedahan tersebut boleh dilangsungkan beberapa jam lebih awal daripada saat bermulanya sakit hendak bersalin anda, asalkan anda dan bayi anda berada dalam keadaan selamat.

-Berlakunya kesulitan ketika proses mengandung atau ketika sakit hendak bersalin. Pembedahan Caesarean perlu dilakukan dalam masa sejam selepas kejadian sebegitu terjadi.
Anda atau bayi anda menghadapi komplikasi yang mengancam nyawa ketika proses mengandung, proses caesar perlu dilakukan segera, seelok-eloknya dalam tempoh masa 30 minit.

-Sakit hendak bersalin anda terhenti atau sangat lambat.

-Bayi anda dalam kedudukan songsang.

-Punggung anda terlalu sempit.

-Anda sebelumnya telah melahirkan melalui pembedahan caesarean (60% dari wanita yang sebelumnya pernah melalui pembedahan caesarean harus melaluinya lagi).

-Anda mempunyai keinginan yang kuat untuk melahirkan bayi anda melalui pembedahan caesarean

Kebanyakan pembedahan Caesarean yang dirancang akan memberikan anda, suami anda dan kakitangan hospital masa persiapan yang cukup


Apakah pembedahan caesarean tidak dirancang / kecemasan?

Sebuah pembedahan caesarean kecemasan dilakukan ketika sesuatu terjadi sewaktu melahirkan yang membuatkan kelahiran bayi harus dilakukan dengan cepat.

Antara alasan yang mungkin :

 -kepala bayi belum turun betul ke pinggul anda (belum engaged).
 -Alasan lain adalah jika kesihatan bayi anda nampak berisiko.


Kaedah bius dan pelali

Pembedahan caesarean dilakukan dengan anestesi setempat (local anesthetic)
Dalam kebanyakan kes pembedahan caesarean dilakukan di bawah local anesthetic, dilakukan dalam bentuk epidural (cucuk melalui tulang belakang). 

Ini akan membuat anda tidak berasa dari dada anda ke paha anda, dan anda dapat tetap sedar sepenuhnya selama pembedahan, dan mempunyai kesempatan untuk menyapa ke kanan bayi anda selepas mereka lahir.

Jika pembedahan caesarean kecemasan perlu dilakukan dengan sangat cepat, kerana bayi sedang mengalami banyak stress, anda akan diberi anestesi umum (general anesthetic), yang bererti anda akan tidur apabila bayi anda dilahirkan. Bayi anda akan menghabiskan berjam-jam pertama mereka bersama-sama dengan pasangan anda sebagai gantinya.

oleh: sumber


Catat Ulasan

1 Ulasan

Anything personal, do whisper me via WhatsApp or write an email to annursyuhadah[at]gmail[dot]com <(=^.^=)y