Senaman ibu hamil bagi memudahkan proses bersalin

Senaman ibu hamil bagi memudahkan proses bersalin | Semua ibu yang mengandung kalau boleh nak menempuh proses bersalin dengan mudah. Kata orang tua-tua, kalau nak mudah bersalin kena la banyak usaha. Selain mengamalkan petua pemakanan, ibu juga kena rajin bersenam.

Siapa kata bila kita mengandung, tak boleh bersenam? Boleh okey. Senaman sepanjang kehamilan bertujuan untuk mengekalkan kecergasan dan stamina ibu. Senaman yang sesuai akan membantu otot-otot bersedia untuk proses kelahiran bayi nanti. So apa dia senaman yang sesuai bagi kita yang sedang berbadan dua ni? Jom kita tengok satu persatu.



1. Senaman lantai pelvik

Bila kita hamil, otot-otot pelvis akan menjadi lemah kerana terpaksa menampung bebanan berat yang lebih besar berbanding ketika kita belum berbadan dua. Perasan tak, bila kandungan kita makin membesar, kita akan jadi susah nak tahan kencing? Ada yang lebih teruk, semasa bersin dan batuk pun bleh terkencing. 

So itulah peranan senaman pelvik ni, atau juga dikenali sebagai kegel. Senaman ni akan membantu menguatkan otot-otot pelvik. Caranya dengan membuat kemutan. Tahan seperti menahan kencing dan bernafas seperti biasa. Buat dalam kiraan enam saat kemudian rehat dan ulang semula. Susah sebenarnya nak bernafas masa buat kegel ni. Tapi korang mesti cuba sedaya upaya supaya tak menahan nafas.


2. Senaman bertinggung (squat)

Bertinggung seakan mencangkung, tapi seluruh beban badan hanya akan disokong oleh jari kaki. Semasa buat senaman ni, kaki mesti dalam keadaan berjengket. Letakkan kedua-dua belah tangan atas lutut dan tahan selama yang boleh. Senaman berbentuk "strength" ni boleh membantu melegakan ketegangan punggung serta meregangkan otot kaki.
senaman-ibu-hamil-bagi-memudahkan-proses-bersalin
Sumber Youtube
Baca juga : -Teknik senaman mudah buat ibu-ibu yang beranak kecil
                    - 6 manfaat senaman squat semasa hamil



3. Aktiviti renang

Seronok gila kot bila dapat berendam dalam kolam masa mengandung. Bila mengandung kan badan kita rasa berat gila! Tapi bila kita dalam air, leganya rasa badan sebab berat badan kita sebahagiannya dah disokong oleh daya apungan air. Berenang ni dapat meningkatkan stamina ibu dan juga melatih paru-paru supaya lebih fleksibel agar ia berupaya meregang pada volume yang paling optimum.

Jangan tak tahu, kekuatan paru-paru sangat diperlukan okey. Masa nak bersalin nanti, ibu kena tarik nafas sepanjang yang mungkin untuk meneran. Kalau paru-paru korang keras kematu, macam mana nak isi udara sepenuh-penuhnya dalam rongga peparu masa nak meneran? Seriously, AS pun masa bersalinkan Nufael, memang rasa nak meletup dada tahu!? So berenanglah sambil control pernafasan, ala-ala atlet gitu.


4. Senaman berjalan kaki

Kalau kita tak mengandung pun, kita digalakkan berjalan kaki. Setiap gerakan berjalan kaki ni akan menggunakan sepenuhnya otot-otot yang bakal digunakan masa bersalin jugak. Yang penting jangan paksa diri. Mula dengan jarak yang pendek dan melangkah dengan perlahan. Tak perlu hari-hari buat, takpe. Dapat 3 kali dalam seminggu pun dah ok.


5. Mendaki tangga

Masa mengandung kalau boleh nak elak dari panjat tangga. Sakit hoii urat-urat celah kelangkang ni bila nak angkat kaki, menapak ke atas. Tapi senaman naik tangga ni manfaatnya sangat bagus sebenarnya, sebab ia banyak melibatkan otot paha dan pelvik. Panjat tangga dengan kerap (tapi perlahan-lahan) dipercayai dapat mempercepatkan bukaan perineum dan memudahkan proses bersalin. Rasanya AS dulu kerja naik-turun tangga je masa mengandung. Apa boleh buat, tempat kerja AS  takde lif huhu.


6. Melakukan kerja rumah

Kerja rumah jugak boleh jadi senaman okey. Tapi kena la pandai menilai sama! Kadang-kadang kerja rumah biasa yang kita buat tu pun rupanya boleh mengundang mudarat pada diri dan baby dalam perut. Contohnya menjemur kain. Bakul yang dipenuhi kain yang masih basah tu sebenarnya ibu tak patut angkat dari mesin basuh sampai ke luar. AS dulu kalau nak jemur kain, AS letak bakul atas roda tong gas tu je bhahaha. Pastu AS tolak je sampai depan pintu.

Senaman-senaman informal macam ni sebenarnya banyak manfaat nya untuk ibu mengandung. Bagaimanapun sebelum memulakan sebarang rutin senaman, rujuk kepada pakar terlebih dahulu dan bersenam mengikut kemampuan. 



Penafian : Senaman-senaman di atas hanya merupakan pengalaman peribadi penulis. Sebarang kesan negatif akibat dari mengikuti isi kandungan artikel ini adalah atas tanggungjawab pembaca sendiri. Harus diingatkan bahawa kekuatan badan setiap orang adalah berbeza-beza. Penting untuk mengukur sendiri kemampuan diri masing-masing.

2 comments:

  1. Ana dulu exercise naik turun tangga je sebab nak naik rumah dan opis kena naik tangga juga. Selain tu byk berjalan sebab auditor kan. Hehe

    ReplyDelete
  2. BOLEH NOTE UNTK MASA HADAPAN..HIHIHIHI

    ReplyDelete

Anything personal, do whisper me at annursyuhadah@gmail.com <(=^.^=)y

Full design templates by Eiyza Ezatul. Powered by Blogger.