penawar sakit belakang-biobax

Senarai semak barangan keperluan bayi dan ibu sebelum bersalin

12:18 PM
Senarai semak keperluan barangan bayi sebelum bersalin | Sebaiknya, untuk menyediakan keperluan barangan bayi ni, kita ibu-ibu kena lah sediakan senarai semak nya dulu. Senarai semak barangan keperluan bayi dan ibu perlu disediakan sejak seawal 3 bulan kehamilan. Sebab apa, nanti bila checklist dah ada, lebih senang ibu ngan ayah nak merancang bajet dan menentukan barang apa yang lebih utama yang sepatutnya dibeli dulu.
CHECKLIST-senarai-semak-barang-keperluan-bayi-IKEA
Sumber : IKEA


Checklist barangan keperluan bayi



Pakaian

: Tops / Pants / Romper / Sleepsuits (7 pasang dah memadai)
: Topi kait (Snowcap)
: 3 helai Bips & Sapu tangan kecil
: 5 helai Barut perut (jenis "zap-on" / jenis tali)
: Selimut / Receiving blanket
: Kain lampin / Napkin
: Sarung tangan & Stokin bayi
: Tuala mandi jenis kapas
: Kain bedung


Keperluan penyusuan dan nurseri

: Botol susu serta puting silikon
: Sabun khas pencuci botol & berus botol
: Alat pensteril
: Botol / Pek penyimpanan susu perahan
: Breastpump
: Cooler bag & Ice brick
: Thermos flask
: Kot bayi & Cadar fitted
 : Changing table
: Tilam & Pelindung tilam waterproof 
: Bantal kepala & Bantal peluk
: Selimut / Comforter
: Kelambu nyamuk  
 : Losyen penghalau nyamuk
: Mainan / Baby rattles
: Diaper bag / Beg nurseri
: Kendong bayi / Sling baby carrier / Stroller / Carseats
 : Sun shields untuk tingkap kereta


Keperluan mandi & alatan dandanan

: Tub mandian
: Pengepit kuku
: Berus rambut bayi
: Krim pencegah ruam lampin
: Cotton buds / Cotton wool ball
: Tisu lembap
: Pin keselamatan
: Lampin pakai buang
: Sabun mandian bayi
: Syampu bayi
: Minyak telon
: Minyak zaitun / Minyak urut
: Tuam perut bayi / Poultice
: Termometer digital
: Nasal aspirator / Decongestant
: Detergen khas untuk pakaian bayi

            

Checklist barangan keperluan ibu


Keperluan berpantang

: Bengkung / Post-natal girdle
: Trimming balm / Tapel
: Set jamu dan herba berpantang
: Tuam / Tungku berherba
: Breast pads
: Nursing bra
: Herba mandian
: Selipar indoor
: Pakaian menyusu
: Seluar dalam khas
: Bantal menyusu / Bantal Donut
: Modes / Tuala wanita
: Minyak angin / Minyak panas
: Supplement kesihatan / Vitamin


Keperluan bersalin di hospital (packing masuk beg ibu)

: Buku rekod kehamilan (Buku pink)
 : Telefon bimbit & Powerbank
: Sandle anti-licin
: Pakaian dalam
: Botol penyimpanan susu perahan
: Stokin
: Tuala wanita / Maternity pads
: Toiletries
: Ubat & minyak angin
: Minuman 3 in 1 
: Thermos flask
: Botol air masak 2L
: Pakaian & Tudung kepala (untuk dipakai setelah discharge dari wad)
: Kain sarong / Kain batik
: Tuala mandi
: Tahniq stuffs (Air zam-zam & Tamar)



Annur : Mana yang aku tick tu semua barang-barang lama yang aku simpan sejak bersalin anak sulung aku, Naufal tahun 2013 dulu. Sebenarnya banyak boleh jimat bila dah mengandung anak yang ketiga ni kan. Yang penting, teknik penyimpanan dan pembungkusan barang tu kena cermat, barulah ia tahan lama dan tak rosak.

2 comments:

Anything personal, do whisper me at annursyuhadah@gmail.com <(=^.^=)y

  1. Bagus la ada senarai ni. Boleh la guna untuk yang akan datang. Hehehehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bookmark siap-siap su, hahaha

      Delete
Full design templates by Eiyza Ezatul. Powered by Blogger.