penawar sakit belakang-biobax

Cara mudah hilangkan kedutan wajah. Guna minyak kelapa jer?

5:27 PM
Minyak kelapa sejak dari dulu lagi digunakan sebagai ramuan kecantikan. Tengok nenek-nenek kita dulu, jarang nak jumpa rambut diorang memutih di atas kepala. Sebab apa? Sebab diorang masking rambut dengan minyak kelapa. Jangan tak tau, opah aku dulu nak menggoreng apa-apa sajian pun menggunakan minyak kelapa yang ditanak sendiri tau. Sebab tu jarang nak dengar generasi diorang terkena sakit jantung. Betapa bagusnya minyak dari kelapa ni berbanding sawit yang diguna secara meluas sekarang ni. Malah ada sesetengah pendapat yang mengatakan minyak kelapa lebih baik dari minyak zaitun pun.

Cara mudah hilangkan kedutan wajah. Guna minyak kelapa jer?
Cara mudah hilangkan kedutan wajah. Guna minyak kelapa jer?

Cara mudah hilangkan kedutan wajah. Ramuan homemade hanya guna minyak kelapa 


1. Minyak kelapa dara (VCo)

Bahan-bahan:
Minyak kelapa dara

Cara-cara:
1. Bersihkan wajah dengan buih pencuci muka, bilas dengan air sejuk.
2. Pedap-pedap hingga kering.
3. Ambil beberapa titik minyak kelapa di hujung jari
4. Sapukan pada wajah dan leher.
5. Ratakan minyak dengan urutan membulat selama beberapa minit.
6. Biarkan minyak semalaman.
7. Bangun keesokan paginya barulah dicuci.
8. Lakukan ini setiap malam sebelum tidur.

Bagaimana ia bertindak:
Minyak kelapa berfungsi menghalang radikal bebas, mengurangkan kedutan, dan menjadikan kulit lebih lembap dengan tona kulit jadi lebih sekata.


2. Cuka Epal Dan Minyak Kelapa

Bahan-bahan:
1 cawan cuka epal (apple cider)
1 sudu air
Beberapa titisan minyak kelapa dara
Bebola kapas

Cara-cara:
1. Cairkan cuka epal dengan air dan sapukan ke muka dengan menggunakan bola kapas.
2. Biarkan ia kering dengan sendirinya
3. Sekarang, urut wajah korang dengan minyak kelapa.
4. Biarkan minyak pada muka semalaman

Bagaimana ia bertindak:
Cuka epal berfungsi sebagai astringen. Ia mengimbangi pH dan tona kulit sebelum minyak kelapa digunakan.


3. Vitamin E dan minyak kelapa

Bahan-bahan:
1 kapsul vitamin E
Beberapa titisan minyak kelapa

Cara-cara:
1. Pecahkan kapsul vitamin E dengan teliti dan tuangkan kandungan ke dalam mangkuk.
2. Tambah minyak kelapa dan kacau rata
3. Sapukan campuran minyak ini ke seluruh wajah yang bersih dan kering.
4. Urut dalam gerakan membulat selama beberapa minit.

Bagaimana ia bertindak:
Vitamin E membantu menghidrat kulit dan mencegah kekeringan kulit yang menggalakkan kedutan dan garis halus. Ia juga mengandungi tocopherol, yang merupakan antioksidan yang membantu meremajakan kulit yang kusam dan melambatkan penuaan.


4. Minyak kelapa dan jus lemon

Bahan-bahan:
1 sudu minyak kelapa dara
Beberapa titis jus lemon
1 sudu susu mentah

Cara-cara:
1. Masukkan jus lemon ke dalam susu dan kacau dengan laju sehingga kental.
2. Tambah minyak kelapa dan kacau lagi hingga membentuk emulsi.
3. Sapukan campuran ini ke muka dan urut selama 2-3 minit.
4. Biarkan selama 15 minit kemudian bilas.
5. Elok dilakukan setiap pagi.

Bagaimana ia bertindak:
Jus lemon membersihkan kulit dan mengetatkan liang-liang pori. Ia juga mengandungi vitamin C yang meningkatkan keanjalan kulit dan dapat mengurangkan kedutan. Dadih susu (emulsi) pula berfungsi melembapkan kulit.

Langkah berjaga-jaga:
Jangan gunakan ramuan ini kalau korang disahkan mempunyai alahan terhadap produk tenusu.


Cara mudah hilangkan kedutan wajah hanya dari rumah, katanya. Memang mudah pun kan? Jom, sama-sama kita menentang kemunculan garis-garis halus dengan ramuan ajaib ni, hari ini jugak! Kalau korang ada cara lain untuk mencegah kedutan, share la kat ruangan komen bawah ni. Jangan la kedekut-kedekut. ^_^

Selamat mencuba dan selamat awet muda korang! 

No comments:

Anything personal, do whisper me at annursyuhadah@gmail.com <(=^.^=)y

Full design templates by Eiyza Ezatul. Powered by Blogger.