8 Cara Pratikal Menghukum Anak Menurut Saranan Ustaz Zawawi Yusoh

Masa kanak-kanak merupakan masa yang paling penting dalam proses kehidupan manusia. Masa ini merupakan tahap awal pertumbuhan seorang anak untuk menjadi manusia dewasa, apakah dia akan menjadi manusia baik atau sebaliknya, adakah dia akan jadi ‘terror’ atau ‘terrorist’? 

Mendidik anak boleh dilaksanakan dalam pelbagai cara iaitu, memberi nasihat, arahan, petunjuk, kelembutan, toleransi, penghargaan ataupun contoh teladan. Tapi kalau tak jalan juga, iaitu jenis yang tak makan saman, cara memberi hukuman dapat diterapkan.

Perlu diingat bahawa menghukum anak bukan hanya dengan memukulnya sahaja, tetapi hukuman boleh diberi dalam pelbagai cara, malahan kadang-kadang pemberian hukuman dengan cara memukul sangat tidak berkesan malah dapat menimbulkan impak yang negatif.

Di bawah ini disenaraikan 8 tips cara-cara memberi hukuman sebagai pendidikan kepada anak, diulangi, sebagai pendidikan kepada anak. Berikut merupakan shortnote berkenaan teknik menghukum anak yang disarankan oleh Ustaz Mohd Zawawi Yusoh dari Universiti Islam Antarabangsa, IIUM ini.

8 Cara Pratikal Menghukum Anak Menurut Ustaz 


cara mendidik anak mengikut peringkat umur dalam islam,hadis mendidik anak mengikut zaman,cara mendidik anak perempuan,cara mendidik anak dengan betul,  cara cara mendidik anak menurut islam,mendidik anak kecil dalam islam,  cara mendidik anak tanpa marah,cara mendidik murid dalam islam,contoh hukuman positif,hukum rotan anak dalam islam,  kepentingan hukuman positif kepada anak,cara menghukum anak tanpa kekerasan,cara hukum anak,umur sesuai rotan anak



1. Pandangan mata yang sinis

Pandangan mata ibu bapa yang memancarkan rasa cinta dan kasih sayang dapat menanam rasa cinta dalam diri seseorang anak. Begitu juga pandangan mata yang sinis dapat menimbulkan peringatan pada si anak dan boleh membuat anak terdiam. cara hukum anak,umur sesuai rotan anak

2. Keluarkan suara dari tenggorok

Bertukar suara dan intonasi sebagai tanda tidak bersetuju dan peringatan kepada anak terhadap apa yang telah dan akan dilakukannya. Biasanya mak ayah kita dahulu tidak merubah nada suara pun, tapi cukup sekadar memanggil kita dengan nama penuh, kita sudah menegerti akan perbuatan kita itu tidak dipersetujui oleh mak ayah.

3. Puji orang lain depan dia

Puji orang lain depan anak, tetapi dengan syarat untuk memberi contoh kepada si anak dan mendorong si anak untuk menjadi sebagus yang dipuji. Jangan pula membandingkan!

4. Buat-buat macam tak pedulikan si anak

Buat-buat macam tak pedulikan si anak. Ini merupakan keterbalikan daripada sikap memberi perhatian yang dapat menanam rasa cinta pada diri anak.

Contohnya, jika anak melakukan kesalahan dan hendak diberi hukuman, apabila si anak mengajak berbicara, maka palingkanlah wajah (konon-konon jual mahal la) sehingga si anak menyedari kesilapannya. 

Dalam hal ini hendaklah dijelaskan kesalahannya dengan cepat dan tidak membiarkannya terus melakukan stonewalling sebab peranan kita ialah mendidik bukan menyeksa. kepentingan hukuman positif kepada anak,cara menghukum anak tanpa kekerasan,

5. Tidak bagi duit, tak mengajaknya rekreasi

Tidak bagi duit, tak mengajaknya berekreasi atau tidak memberikan sesuatu yang dia suka seperti basikal, bermain video game, menonton TV, berkunjung ke rumah teman, saudara atau seumpamanya. cara mendidik anak tanpa marah,cara mendidik murid dalam islam,contoh hukuman positif,hukum rotan anak dalam islam,

6. Putuskan hubungan dengan anak (tidak lebih tiga hari)

Putuskan hubungan dengan anak tapi tidak lebih tiga hari dengan niat untuk menghukumnya, hubungan harus kembali seperti biasa jika anak telah mengakui kesalahannya atau menyesali perbuatannya.

7. Beri ancaman pada anak

Beri ancaman dengan syarat ancaman tersebut tidak terlalu berat. Ancaman tersebut juga tidak boleh dilaksanakan sekiranya belum melewati tempoh yang diberikan untuk si anak mengakui dan memperbaiki kesalahannya. cara cara mendidik anak menurut islam,mendidik anak kecil dalam islam,

8. Memukul / merotan merupakan alternatif terakhir

Memukul sebagai alternatif terakhir. Oleh itu tidak dibenarkan memukul kecuali telah dilakukan semua cara-cara mendidik dan menghukum lainnya. Memukul anak dapat dilakukan jika cara-cara yang lain tidak lagi berfungsi dan si anak telah mencapai umur. 

Sebab anak yang belum mumaiyyiz tidak dapat membezakan yang benar atau yang salah serta tidak menyedari kesalahannya. Jika dilakukan juga dikhuatiri anak menerima impak negatif seperti tekanan jiwa/batin, terbiasa untuk memukul, rasa takut, kencing malam dan penyakit kejiwaan lainnya.

Demikian juga dilarang memukul anak di bawah umur 10 tahun, sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W: Maksudnya: “Perintahlah anakmu menunaikan solat pada usia tujuh tahun, dan pukullah mereka kerana tidak melakukannya pada usia sepuluh tahun.”

Sumber: Munir cara mendidik anak mengikut peringkat umur dalam islam,hadis mendidik anak mengikut zaman,cara mendidik anak perempuan,cara mendidik anak dengan betul,

Memukul Anak Hanya Akan Menjadikan Anak Lebih Degil?

memukul anak menjadikan anak lebih degil dan keras,cara mendidik anak mengikut peringkat umur dalam islam,hadis mendidik anak mengikut zaman,cara mendidik anak perempuan,cara mendidik anak dengan betul,cara cara mendidik anak menurut islam,mendidik anak kecil dalam islam,cara mendidik anak tanpa marah,cara mendidik murid dalam islam,contoh hukuman positif,hukum rotan anak dalam islam,kepentingan hukuman positif kepada anak,cara menghukum anak tanpa kekerasan,cara hukum anak,umur sesuai rotan anak

Ramai mommies daddies yang berpendapat bahawa dengan memukul anak merupakan cara untuk menunjukkan keseriusan mama papa bahawa perkara tersebut tidak patut dilakukan apatahlagi diulang. 

Harapannya agar anak anak akan lebih taat dan mendengar kata. Namun satu analisis terbaru telah merumuskan kajian hampir 50 tahun tentang kesan memukul anak, dan mendapati cara ini tidak mampu untuk mengubah behavioral anak secara berkesan.


Kajian terhadap kesan daripada memukul anak

Kajian tersebut mendapati, kanak-kanak yang selalu dipukul membesar menjadi anak yang lebih degil dan lebih melawan ibubapa. Mungkin ia tidak kelihatan seperti itu dihadapan ibubapa mereka menyebabkan ibubapa merasakan tindakan mereka memukul itu adalah berkesan dan betul. Ini kerana kebanyakkan mereka melawan dibelakang ibubapa mereka. 

Mereka juga mempunyai keadaan mental yang kurang positif, dan berkemungkinan untuk anti sosial.

“Kami juga mendapati bahawa dengan memukul kanak-kanak, ia memberi lebih banyak keburukan dari kebaikan dan ianya memudaratkan jika perubahan jangka panjang yang ibubapa inginkan. Ia hanya memberi kesan segera ketika itu sahaja”


Elizabeth Gershoff, Profesor Madya Sains Pembangunan Manusia dan Keluarga di University of Texas, Austin.


Mungkin ada sesetengah di kalangan mama papa yang perasan, ada anak yang setelah dipukul dengan agak keras, masih mengulang perbuatan yang sama. Ada sebahagian kanak-kanak pula yang makin dipukul, makin menjadi-jadi kenakalannya. Ini menunjukkan memukul bukanlah cara yang efektif mengubah perbuatan mereka.

Fokus analisis kami adalah dikalangan ibubapa di Amerika, dari sisi perbuatan memukul anak sahaja dan bukan memaki atau lain-lain” kata Elizabeth Gershoff, Profesor Madya Sains Pembangunan Manusia dan Keluarga di University of Texas, Austin. 

“Kami juga mendapati bahawa dengan memukul kanak-kanak, ia memberi lebih banyak keburukan dari kebaikan dan ianya memudaratkan jika perubahan jangka panjang yang ibubapa inginkan. Ia hanya memberi kesan segera ketika itu sahaja”.

Catat Ulasan

4 Ulasan

  1. Nice sharing. Tq nur 😊

    BalasPadam
  2. Thanks diatas perkongsian dlm mendidik anak..sangat berguna

    BalasPadam
  3. no problem ya bund

    BalasPadam

Anything personal, do whisper me via WhatsApp or write an email to annursyuhadah[at]gmail[dot]com <(=^.^=)y