Kajian – Memukul Anak Hanya Akan Menjadikan Anak Lebih Degil?

Ramai mama papa yang berpendapat bahawa dengan memukul anak merupakan cara untuk menunjukkan keseriusan mama papa bahawa perkara tersebut tidak patut dilakukan apatahlagi diulang. Harapannya agar anak anak akan lebih taat dan mendengar kata. Namun satu analisis terbaru telah merumuskan kajian hampir 50 tahun tentang kesan memukul anak, dan mendapati cara ini tidak mampu untuk mengubah behavioral anak secara berkesan.

Kajian – Memukul Anak Hanya Akan Menjadikan Anak Lebih Degil?
Kajian – Memukul Anak Hanya Akan Menjadikan Anak Lebih Degil?  


Kajian terhadap kesan daripada memukul anak

Kajian tersebut mendapati, kanak-kanak yang selalu dipukul membesar menjadi anak yang lebih degil dan lebih melawan ibubapa. Mungkin ia tidak kelihatan seperti itu dihadapan ibubapa mereka menyebabkan ibubapa merasakan tindakan mereka memukul itu adalah berkesan dan betul. Ini kerana kebanyakkan mereka melawan dibelakang ibubapa mereka. 

Mereka juga mempunyai keadaan mental yang kurang positif, dan berkemungkinan untuk anti sosial.

“Kami juga mendapati bahawa dengan memukul kanak-kanak, ia memberi lebih banyak keburukkan dari kebaikkan dan ianya memudaratkan jika perubahan jangka panjang yang ibubapa inginkan. Ia hanya memberi kesan segera ketika itu sahaja”


Elizabeth Gershoff, Profesor Madya Sains Pembangunan Manusia dan Keluarga di University of Texas, Austin.


Mungkin ada sesetengah di kalangan mama papa yang perasan, ada anak yang setelah dipukul dengan agak keras, masih mengulang perbuatan yang sama. Ada sebahagian kanak-kanak pula yang makin dipukul, makin menjadi-jadi kenakalannya. Ini menunjukkan memukul bukanlah cara yang efektif mengubah perbuatan mereka.

Fokus analisis kami adalah dikalangan ibubapa di Amerika, dari sisi perbuatan memukul anak sahaja dan bukan memaki atau lain-lain” kata Elizabeth Gershoff, Profesor Madya Sains Pembangunan Manusia dan Keluarga di University of Texas, Austin. 

“Kami juga mendapati bahawa dengan memukul kanak-kanak, ia memberi lebih banyak keburukkan dari kebaikkan dan ianya memudaratkan jika perubahan jangka panjang yang ibubapa inginkan. Ia hanya memberi kesan segera ketika itu sahaja”.

1 comment:

Anything personal, do whisper me at annursyuhadah@gmail.com <(=^.^=)y

  1. Boleh follow tips di entry sebelum ni. Tq share.. bagus info ni untuk mak bapak..

    ReplyDelete
Full design templates by Eiyza Ezatul. Powered by Blogger.