#1 Kisah Nabi Adam

5/01/2020

Kisah Nabi Adam ‘Alaihissalam



Did you know?

1) Nabi Adam tidak dilahirkan sebagai bayi seperti orang lain tetapi telah dibentuk dari tanah sebagai orang dewasa.

2) Ketinggian nabi Adam ialah sekitar 60 kaki.

3) Ketika Adam dan Hawa diturunkan ke bumi, mereka terpisah jauh. Masing-masinh mencari pasangan dan akhirnya bertemu di Jabal Rahmah dan dari situ jugalah Jabal Rahmah digelar sebagai bukit kasih sayang atau ‘the mountain of acquaintance’ di dalam bahasa inggeris.

4) Adam dan Hawa tidak pernah kenal erti penipuan. Pertama kali mereka ditipu oleh syaitan adalah ketika di syurga. Syaitan menghasut jika mereka memakan buah dari pokok terlarang di syurga maka mereka akan berubah menjadi malaikat. Oleh itu mereka pun percaya.

5) Kisah ni diceritakan oleh nabi Adam kepada anak-anaknya berulang kali sebagai pengajaran bahawa syaitan itu jahat.

6) Adam dan Hawa hidup beribu tahun lamanya. Hawa mengandung lebih dari 100 kali dan setiap kali mengandung akan lahirnya anak kembar lelaki dan perempuan.

7) Anak-anak nabi Adam sahaja yang Allah benarkan untuk berkahwin sesama adik beradik namun haram berkahwin dengan kembar sendiri.

8) Anak pertama nabi Adam, Qabil cemburu dengan adiknya Habil kerana nabi Adam mahu mengahwinkan dia dengan kembarnya Qabil. Selepas dihasut syaitan, Qabil membunuh adiknya Habil. Itulah pembunuhan dan kematian pertama di dunia.




Sumber : Facebook kisah para anbiya', kisah nabi, kisah 25 rasul,

No comments:

Anything personal, do whisper me via WhatsApp or write an email to annursyuhadah[at]gmail[dot]com <(=^.^=)y

Full design templates by Eiyza Ezatul. Powered by Blogger.