#2 Kisah Nabi Idris

5/02/2020
Nabi Idris 'Alaihissalam



Did you know?

1) Nabi Idris seorang yang tinggi, rupawan dan mempunyai jambang. Sifatnya sangat tenang, banyak berfikir dan bercakap apabila perlu sahaja. Apabila bercakap, percakapannya sangat jelas dan juga selalu merendahkan pandangannya.

2) Nabi Idris adalah manusia pertama yang menulis dengan alat tulis. Sebelum nabi Idris, penulisan tidak pernah wujud.

3) Tugas nabi Idris bukanlah untuk menyebarkan agama atau menghentikan syirik kerana pada masa itu manusia di bumi masih percaya kepada Allah.

4) Tugas nabi Idris adalah melawan ‘corruption’ atau kehancuran seperti mencuri, zina, penindasan dan sebagainya yang makin berleluasa terutamanya di kalangan keturunan Qabil.

5) Apabila nabi Idris melihat korupsi kehancuran akhlak semakin berleluasa sehingga kaumnya sendiri sudah mula hancur, nabi Idris mengumpulkan askar berkuda untuk berperang dengan golongan tersebut.

6) Nabi Idris juga orang pertama di bumi yang melakukan peperangan (yang bertujuan baik) dan baginda telah memenangi peperangan itu.

7) Allah mengurniakan kepada nabi Idris bahawa setiap kali seluruh umat manusia melakukan kebaikan, baginda juga akan mendapat pahala.

8) Nabi Idris berkata kepada malaikat yang merupakan sahabat baiknya (Dikatakan malaikat Jibril. Wallahua’alam) bahawa baginda ingin mengumpul sebanyak mungkin pahala sebelum mati.

9) Oleh itu nabi Idris meminta malaikat tersebut untuk membawanya bertemu dengan malaikat maut untuk berunding berkenaan tarikh matinya.

10) Malaikat tersebut pun membawa nabi Idris di belakang badannya dan terbang ke syurga ke-4 untuk bertemu malaikat maut.

11) Setibanya di syurga ke-4 dan selepas malaikat tersebut memberitahu malaikat maut apa tujuannya ke sana, malaikat maut pun bertanya, “Tapi di manakah Idris?”, Malaikat tersebut menjawab “Ada di belakangku”.

12) Malaikat maut sangat terkejut dan kagum kerana telah mendapat arahan untuk mencabut nyawa nabi Idris di syurga ke-4 dimana ianya mustahil kerana nabi Idris hidup di bumi. Maka nabi Idris pun dicabut nyawanya di syurga ke-4 seperti takdirnya.

13) Nabi Idris satu-satunya manusia yang mati di syurga. Begitulah mulianya nabi Idris.

14) Beribu tahun selepas kewafatan nabi Idris barulah iblis berjaya mencetuskan syirik yang pertama di kalangan manusia.

15) Selepas zaman nabi Idris, wujud 5 orang alim yang sentiasa mengajak manusia kepada kebaikan. Nama mereka ada disebut didalam al-Quran. Syaitan memulakan kerjanya selepas kelima-lima orang alim tersebut meninggal.

16) Syaitan menghasut manusia untuk memperingati 5 orang alim tadi dengan membuat patung batu dan menamakan setiap patung itu dengan nama orang alim tersebut. Setiap kali manusia melihat patung tersebut mereka sangat gembira dan mengingati semula ajaran orang alim itu untuk berbuat kebaikan.

17) Setelah berlalunya generasi tersebut, syaitan mula menghasut manusia dengan menyatakan tujuan patung-patung itu diwujudkan. Syaitan menyifatkan bahawa nenek moyang generasi terdahulu menyembah patung-patung ini dan kebaikan mula datang dan mereka menjadi orang-orang yang baik. Oleh itu generasi baharu perlu menyembah patung tersebut untuk menjadi orang yang lebih baik.

18) Maka dari situ bermulalah perbuatan syirik di kalangan manusia.




Sumber : Facebook kisah para anbiya', kisah nabi, kisah 25 rasul,

No comments:

Anything personal, do whisper me via WhatsApp or write an email to annursyuhadah[at]gmail[dot]com <(=^.^=)y

Full design templates by Eiyza Ezatul. Powered by Blogger.