Blogger Bawah Naungan Bite Media digelar BITERS?

Alhamdulillah, sekali lagi kita berkesempatan bertemu dalam edisi Throwback Thursday di blog Syu. Sudah lama rasanya Syu tak coretkan bingkisan berupa throwback di sini, dan akhirnya hari ini I ada kelapangan untuk ngobrol secara santai-santai dengan you all semua.

So hari ini I nak throwback sejarah perkenalan antara I dengan blogger Sis Hawa.com dan bagaimana perkenalan tersebut akhirnya membawa Syu ke dalam family Biters.

Siapa SisHawa.com?

Mengenali pemilik blog Sishawa.com, merangkap pengasas Bite Media Consultants.

Beliau yang ingin dikenali sebagai Siti Awadah atau lebih mesra dengan gelaran Sis Awa, merupakan ibu kepada enam orang cahaya mata dan kini menetap di negeri Che Siti Wan Kembe (baca : kembang). Biarpun sebenarnya Sis Awa merupakan graduan lulusan perniagaan, tapi begitulah.. 

The power of a mother's love tetap akan meletakkan anak dan suami sebagai keutamaan melebihi daripada diri sendiri, justeru itu lah yang menjadikan siapa beliau pada hari ini. ~Seorang surirumah tangga sepenuh masa yang mempunyai gaji tetap, dengan nilai empat angka!
blogger siti awadah sis hawa

Pertemuan pertama

Sebenarnya kami sudah lama saling mengenali secara atas talian. Yeah, as a blogger, kita communicate each other, tukar-tukar link dan komen di social media masing-masing.

Tapi itulah, kenal melalui maya, takkan serupa dengan bertemu depan-depan. Syu ingat lagi pertama kali jumpa Sis Awa di luar, my first impression was "hmm mesti dia orangnya tak banyak cakap dan skema" (hehe sorry sis) Yelah kan. Kita membayangkan seseorang tu berdasarkan 'kulit' luar saja kan, itulah jadinya haha.

Jumpa sis hawa siti awadah
Lepak makan malam di kedai meatball, Gerik.


Tapi bila dah jumpa, tudia aih! Peramah tak sangga, bak kata orang utara. Syu yang pendiam ni pun teruja sama, tiba-tiba jadi banyak cakap serupa dah lama kenal.ahaks~

So bermula dari titik itu, kita dah ada number whatsapp masing-masing. Dan Syu banyak juga diberi peluang buat job di bawah Sis Awa, biarpun masa tu Syu belum join Bite Media.



Bite Media Consultants 

Bite Media Consultants merupakan syarikat persendirian yang terbina di atas timbunan usaha yang gigih Sis Awa selama 3 tahun menulis blog secara sepenuh masa. Dalam perjalanan untuk sampai ke tahap ini, banyak ilmu yang telah beliau perolehi. Ada yang dari research, dan ada juga dari pembacaan. Tapi kebanyakannya adalah daripada pengalamannya sendiri dan juga eksperimen melalui kaedah cuba jaya. (trial and error method) Akhirnya Sis Awa membuat keputusan untuk mengumpulkan semua tips and tricks yang beliau gunapakai selama ini dan yang telah terbukti berhasil menggandakan pendapatan Google Adsense, lalu dimuatkan ke dalam sebuah portal pembelajaran private yang dinamakan B.I.T.E 

Sumber gambar : website BITE

Laman Portal B.I.T.E  

Portal tertutup BITE (Blogger Income TEam) ini merupakan sebuah laman yang padat dengan tutorial dan panduan untuk para blogger meningkatkan kualiti penulisan, penampilan blog, dan personal branding. Ia hanya boleh diakses oleh ahli yang berdaftar dengan B.I.T.E sahaja, iaitu yang dikenali sebagi BITERS. So beginilah cara BITERS mendapat nama.


B.I.T.E FB Private Group

Selain perkongsian ilmu melalui laman B.I.T.E, para BITERS boleh juga menyertai kelas online di group private BITE di facebook. Di situ, Sis Awa banyak berkongsi video-video tutorial di mana ianya lebih jelas dan mudah difahami berbanding teks. Syu tak boleh lah nak kupas konten video tu kat sini. Apa yang Syu boleh cakap adalah, style Sis Awa perturun ilmu, memang dia kasi londeh habis apa yang dia tahu. Tak ada sembunyi-sembunyi, tak ada kedekut-kedekut.

Tutorial SEO juga banyak dimuatkan di situ. Kalau Syu nak cerita semua, tak aci lah kan pada ahli BITERS yang lain. So Syu kasi teaser sikit lah ye kat you all. Ilmu SEO ini luas, bak kata Sis Awa. Tapi ilmu SEO paling mahal adalah tricks untuk masukkan 'keywords'. Kalau silap gaya, ia boleh dianggap spam oleh googlebots. 

Yer..nak masukkan keywords, tak boleh semberono dan main masuk saja. Kena ada ilmu. Silap haribulan, iklan Google taknak muncul dekat blog tau. Adsense dah approved, tapi iklan tak muncul-muncul. Syu pernah kena dulu. Sumpah serik!


Target Peribadi Syu Setelah Menyertai BITE

Sebenarnya, Syu tak pernah terfikir yang orang melayu kita boleh capai USD 300 dari Google Adsense, sampailah Sis Awa reveal income adsense dia USD 300++ sebulan. Selalu tengok income mat saleh je yang berkepuk-kepuk. Sumpah cakap, sebenarnya nak dapat USD 100 sebulan itu pun dah cukup payah nak Syu capai sebelum ni. Jadi semangat pulak tengok kemenjadian blog Sis Awa. 

So, dengan berbekalkan panduan dan ilmu dari BITE, Syu nekad untuk melonjakkan income pasif dari iklan Google ini dari sekitar USD 100 ++ saja sebulan, kepada angka yang lebih besar selepas ini. Amin~
income adsense mencanak naik lepas join bite
Pendapatan adsense Syu cukup-cukup makan je setiap bulan


Syu mula menyertai BITE bermula 15 Mei 2020. Yer baru je lagi. So far Syu dapat :
  • Naikkan semula semangat menulis blog selepas PV blog Syu merudum hujung tahun 2018
  • Dalam seminggu praktikkan ilmu dari BITE, PV dah meningkat.
Stats blog sebelum era kejatuhan~
Lepas pada tu PV bulanan sendu. Nak dapat 60K pun susah


Status terkini bulan Mei 2020~ mendaki semula pelan-pelan. Itu pun nampak mula menjunam semula selepas raya.


Kata Syu?

Kepada yang berhajat menyertai BITE tu, silakan join. Syu berani recommend dan jamin you all takkan rasa rugi atau menyesal. Actually, sebagai BITERS banyak lagi peluang dan ruang ilmu lain yang you all boleh dapat. Ianya bukan hanya tentang blog dan adsense semata-mata. 

You all boleh juga dapat peluang buat kawan, berjinak-jinak buat artikel sponsored. Sebab di BITE, semua BITERS digalakkan berkongsi rezeki sekiranya ditawarkan job dari mana-mana client sekalipun. BITERS takkan "makan kenyang sorang-sorang". Tiada istilah dengki bila ada yang 'lebih'. Nonono. Hanya positive vibes here.

Jomlah! Tingkatkan potensi blog to the max dengan berada di dalam kalangan positive circles BITERS!

Catat Ulasan

7 Ulasan

  1. Thank you for dropping by!.Ehh..rupanya I dah lama follow u
    (ノ^_^)ノ

    BalasPadam
  2. allah.. baur perasan syu ada tulis entry ni.. TQSM syu =D

    BalasPadam
  3. allah.. TQSM syu =D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ahaks~
      Sama2. Luahan jujur ni.

      Padam
  4. Tahniah syu..salam kenal dari Shida :)

    BalasPadam
  5. Baru join biters bln lps. Kenal dgn awa sejak join geng blogger pantai timur. Kami ni dok sedaerah je. Dan yg paling best kami berkongsi birthday!

    BalasPadam

Anything personal, do whisper me via WhatsApp or write an email to annursyuhadah[at]gmail[dot]com <(=^.^=)y