Advertisement

Sagu Gula Melaka Manisan Pilihan di Bulan Puasa

sagu gula melaka pandan 
Hari ni Mamy Syu nak kongsi resepi sagu gula Melaka | Resepi sagu gula Melaka ini diadaptasi dari resepi sagu gula melaka Che Nom.
resepi sagu gula melaka azlina ina untuk jual
Cara buat sagu gula melaka ni walaupun mudah dan banyak je dijual di bazaar ramadan, tapi ada segelintir penjual yang jadikan pencuci mulut ini tak sedap dengan pengurangkan kepekatan bahan dalam pembuatannya. Hasilnya bila kita terkena sekali, memang reject dah lain kali.
sagu gula melaka untuk dijual
Nak-nak pulak bila time bulan puasa. So jom kita tengok macam amna caranya nak buat sagu gula melaka. Tak susah pun. Sumpah.

sagu gula melaka tahan berapa lama ,resepi sagu gula melaka azlina ina untuk jual
resepi sagu gula melaka azlina ina untuk jual
agar agar sagu gula melaka 

Bahan Resepi Sagu Gula Melaka Mudah :

agar agar sagu gula melaka 
Bahan Sagu :
  • 1 cawan biji sagu bewarna
  • 2 liter air
  • 1 helai daun pandan disimpul
sagu gula melaka susu full cream 
cara buat sagu gula melaka guna santan

Bahan Air Gula Melaka :

  • 5 kerek gula nisan
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1 cawan air
  • 1 helai daun pandan simpul
 cara buat sagu gula melaka tak melekat 

Bahan Untuk Kuah Santan :

  • 2 cawan santan pekat (boleh tukar kepada susu sejat)
  • 1/3 cawan air
  • 1/4 sudu teh garam
kongsi resepi sagu gula melaka

Cara Penyediaan Resepi Sagu Gula Melaka :

  • 1. Rendam biji sagu lebih kurang setengah jam. Kemudian toskan.
  • 2. Didihkan air bersama daun pandan.
  • 3. Masukkan biji sagu ke dalam air yang mendidih tadi.
  • 4. Masak sampai sagu bertukar jernih.
  • 5. Tutup api dan biarkan seketika.
  • 6. Toskan sagu dan lalukan dibawah air paip yang mengalir untuk membuang kanji pada sagu.
  • 7. Boleh la diletakkan dalam bekas acuan kecil-kecil.
resepi sagu gula melaka sukatan cawan

Sekarang nak sediakan gula melaka pula. Campurkan semua bahan dan biarkan gula melaka mencair dan kacau hingga likat.
resepi sagu gula melaka sukatan cawan che nom
Dalam periuk berasingan, masak dengan api perlahan santan pekat tadi. Masukkan semua bahan, bila nampak mendidih, tutup api.Tujuan kita masak santan adalah untuk lambatkan santan sagu gula melaka ni dari basi.
 cara buat sagu gula melaka tak melekat 
Siap! Masukkan sagu kita dalam bekas lepas tu sejukkan di bahagian frozen around 30 minit gitu, kemudian pindah ke bahagian chiller. Memang umpp kalau buat penyejuk tekak masa berbuka puasa di bulan ramadan.  cara buat sagu gula melaka tak melekat guna susu cair

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. Tanpa Nama16:28

    tq sis.mohon dihalalkan resep sagu gula melaka nya

    BalasPadam
    Balasan
    1. insyaAllah halal..untuk buat jualan sagu gula melaka pun boleh

      Padam

Anything personal, do whisper me via WhatsApp or write an email to annursyuhadah[at]gmail[dot]com <(=^.^=)y