Cara Melebatkan Rambut Bayi Paling Berkesan

Assalamualaikum ibu semua! Bayi kalian sihat?
Kisah pengalaman Mamy Syu nak melebatkan rambut anak sejak mereka lahir memang suatu pengalaman yang berharga and yet melucukan juga hehehe. Fakta mengatakan rata-rata 85% bayi di Malaysia lahir ke dunia ni normally berkepala botak but botak mereka in a cute way dan bersifat sementara je la sebenarnya. Sesetengah bayi je yang lahir dalam keadaan rambut yang lebat. 
Ramuan Alami Untuk Menebalkan Rambut Bayi yang Tipis
cara-melebatkan-rambut-bayi-petua-lebatkan-rambut-anak-rambut-cepat-panjang
Anak ke-2 mamy Syu, Nufael yang berambut nipis sejak bayi
Tips Agar Rambut Bayi Cepat Tumbuh dan Lebat
Keadaan rambut bayi ketika lahir adalah berkait rapat dengan faktor genetik dari parents mereka sendiri. Secara semulajadi, rambut bayi akan gugur dengan sendirinya in the first few months biarpun pada hakikatnya mereka lahir dengan rambut yang hitam lebat.
Bahan Alami untuk Melebatkan Rambut Bayi
Dalam tempoh ini, segala usaha ibu ayah untuk berikhtiar nak melebatkan rambut bayi mungkin tidak akan menampakkan hasil, kerana keguguran rambut bayi pada ketika ini adalah dipengaruhi oleh hormon tumbesaran yang rancak dirembeskan pada ketika itu.
baby hair tonic

Punca-punca Keguguran Rambut Bayi

Keguguran rambut atau di dalam medical term disebut alopecia, adalah normal semasa enam bulan pertama kehidupan bayi. Seperti kata orang tua-tua, bayi akan 'salin' rambut yakni rambut mereka yang tumbuh sejak dari dalam kandungan akan gugur semuanya dan digantikan dengan rambut baharu yang bersifat kekal.
cara melebatkan rambut bayi 1 tahun 
Selepas usia enam bulan, sekiranya ibu-ibu perasan yang bayi ibu itu menunjukkan tanda-tanda kehilangan rambut yang ketara, ia mungkin petunjuk kepada sesuatu masalah. Jom kita go through satu persatu beberapa faktor yang mungkin boleh jadi penyebab keguguran rambut dalam kalangan bayi.
minyak zaitun melebatkan rambut bayi 
Tabiat bayi yang suka menarik rambut
Kalau ibu-ibu perhatikan, memang ada sesetengah bayi yang suka bermain dengan rambutnya sampai kadang-kadang jari mereka tersekat di dalam rambut mereka sendiri.Tabiat ini boleh menyebabkan kehilangan rambut. Keadaan psikologi seperti trichotillomania, di mana individu terjejas suka menarik rambut, boleh menjadi salah satu sebabnya.
pelebat rambut bayi terbaik 
Cukur bantal
Istilah cukup bantal ni merujuk kepada kaeadaan di mana bayi terlalu lama berbaring dan menyebabkan geseran antara kulit kepala dengan permukaan bantal. Geseran yang berterusan, ditambah pula material fabrik bantal bayi yang kasar juga boleh menyebabkan keguguran rambut. Dalam kes macam ni, ibu ayah disarankan menggunakan fabrik lembut dan licin seperti sutera sintetik atau satin. But fret not, sebab kebotakkan ini akan terheti apabila bayi you all mula duduk.
produk untuk melebatkan rambut bayi 
Faktor alahan
Reaksi alahan terhadap sebarang bentuk alergen juga boleh mengakibatkan keguguran rambut bayi. Misalnya bayi alah kepada minyak urut atau kandungan pewangi di dalam minyak bayi, dan minyak itu disapukan ke kulit kepala bayi. Tindak balas alergik seperti ekzema atau dermatitis seborrheic juga boleh menjejaskan dan menipiskan rambut bayi. Keadaan ini dikenali sebagai ‘cradle cap’.
cara melebatkan rambut anak
Jangkitan kulit kepala
Jangkitan kulit kepala termasuk jangkitan kulat seperti kurap, boleh menyebabkan keguguran rambut di kalangan bayi. Jangkitan kulat akan menimbulkan kesan kurap berbentuk tompokan bulat yang bertebing pada kulit kepala bayi, dan boleh menipiskan rambut bayi akibat keguguran.
pengalaman melebatkan rambut bayi
tonik Melebatkan Rambut Bayi
So ibu-ibu, dah dapat kan? 
Mommy Modern Hair Booster
Rambut bayi nipis dipengaruhi oleh banyak faktor, dan salah satu faktornya dalah masalah rambut gugur. Penyebab keguguran rambut di kalangan bayi pun banyak. Jadi ibu ayah kena lah alert pada tanda-tanda keguguran rambut bayi untuk mengenalpasti punca agar masalah tersebut dapat diurus dah dirawat dengan betul.
Minyak Zaitun Untuk Lebatkan Hitamkan Rambut Bayi

Jadi, setelah punca masalah diketahui, so boleh lah ibu jump into cara bagaimana nak melebatkan rambut bayi dengan cepat. Berikut beberapa cara yang ibu ayah perlu tahu untuk melebatkan rambut bayi. Jom check it out!
minyak rambut baby tropika

Cara Melebatkan Rambut Bayi Dengan Berkesan

petua nak melebatkan rambut bayi
Tukar sikat plastik kepada berus lembut
Dengan menyikat rambut bayi, liang pori mereka akan dirangsang menghasilkan sebum yang sihat. Namun begitu, perlu diingatkan bahawa kulit kepala bayi adalah sangat lembut dan nipis. Oleh itu, sikat plastik biasa adalah tidak digalakkan, sebalikkan gantikan dengan sikat khas yang datang dalam bentuk berus.
cara melebatkan rambut bayi dalam kandungan

Menguruskan kerak kepala bayi
Kerak kepala bayi adalah satu keadaan yang disebabkan oleh terlebih penghasilan sebum iaitu bahan yang dihasilkan untuk memastikan kulit kepala kekal lembap. Ia akan kelihatan seperti kelemumur dan berwarna kekuningan yang melekat di kulit kepala bayi. Apa yang ibu perlu lakukan adalah meminyakkan kepala bayi dan menarik keluar kerak kepala tersebut menggunakan berus rambut khas bayi. Selain itu, penting untuk ibu ayah memastikan yang bedak talkum tidak diletakkan pada kulit kepala bayi.

produk melebatkan rambut bayi
Menguruskan rambut halus & kerinting dengan baik
Merapi dan memberus rambut bayi biar sentiasa terurus adalah penting bagi mengelakkan rambut bayi yang halus dan licin menjadi kusut seterusnya bergumpal sesama sendiri. Kusut yang terbentuk ini jika dibiar ia akan jadi amat sukar dileraikan dan akhirnya ibu terpaksa memotongnya.

cara melebatkan rambut bayi selepas cukur
Menggunakan topi (beanie)
Sebelum membaringkan bayi di buaian, pakaikan mereka dengan topi dari jenis fabrik lembut dan licin bagi mengurangkan geseran. Kaedah ini bukan sahaja membantu mengatasi masalah tompokan botak, tetapi ia juga salah satu cara melebatkan rambut bayi anda.

cara nak melebatkan rambut bayi
Rutin urutan kepala bayi sebelum tidur
Manfaat mengurut adalah tak lain tak bukan dapat meninggkan pengaliran darah pada kulit kepala. Pengaliran darah yang baik dapat meningkatkan produksi rambut. Ibu boleh urut kulit kepala bayi dengan minyak zaitun perahan sejuk atau minyak kelapa homemade. 
produk untuk melebatkan rambut bayi
Selain dapat menggalakkan pertumbuhan rambut, penggunaan minyak juga akan membantu melembapkan kulit kepala bayi sekaligus dapat mengurangkan kerak kepala bayi. Caranya, hanya sapukan minyak tersebut pada kulit kepala bayi dan dengan menggunakan kelima-lima jari, kenakan tekanan lembut kea ata kapala bayi dalam gerakan membulat.

melebatkan rambut bayi dengan minyak zaitun
Gunakan syampu rumusan khas bayi
Walaupun bayi anda hanya membesar di dalam rumah dan tidak terdedah kepada kotoran, tetapi adalah penting untuk anda memastikan dan mengekalkan kulit kepalanya dalam keadaan bersih tanpa sisa sebum dan peluh. Dan, untuk menggalakan pertumbuhan rambut yang baik, bayi perlu di syampu sekurang-kurangnya 2x dalam seminggu. Selepas mencuci kepala bayi, ibu-ibu perlu mengeringkan rambut bayi dengan tuala dan dianginkan. Kulit kepala yang lembap akan cenderung dijangkiti kulat.

melebatkan rambut bayi 2 bulan
Elakkan menggosok dengan kuat
Untuk mengeringkan rambut bayi ibu atau ayah hanya perlu mengelap dan pedap dengan tuala secara lembut. Tidak disarankan untuk menggosok seperti kebanyakan orang dewasa lakukan pada rambut mereka. Cukup sekadar tekap-tekap dengan tuala hingga tiada lagi saki baki air menitis. apabila rambut bayi hanya tinggal lembap-lembap, berhenti mengelap dengan tuala. Seterusnya, pangku bayi di ribaan dan anginkan pada udara sehingga kering. (bukan blow dengan kipas atau hair drier ya!)

melebatkan rambut bayi dengan cepat
Elakkan pengering haba ke atas rambut bayi
Alat hair blower adalah tidak sesuai untuk bayi. Pengering rambut tanpa haba atau berhaba, kedua-duanya bukan dicipta untuk bayi mahupun kanak-kanak. Pengeringan udara adalah cara terbaik untuk mengeringkan rambut dan meminimumkan rambut kusut bayi.


Diet sihat dan seimbang
Pemakanan yang sihat membawa kepada rambut yang sihat. Rambut terbina daripada protein (biotin) maka pengambilan protein baik seperti salmon, telur dan bayam dapat membantu badan menghasilkan rambut lebih lebat. Vitamin D juga diperlukan untuk rambut yang sihat, badam, lobak, aprikot dan labu harus dimasukkan ke dalam diet biasa bayi anda. Sekiranya bayi anda masih makan makanan separuh pepejal, anda boleh memasak ramuan ini dan padankan dengan bahan lain untuk meningkatkan rasa.

melebatkan rambut bayi setelah dicukur
Menggunting rambut secara berkala
Salah satu cara terbaik yang ibu boleh lakukan bagi memastikan rambut bayi kekal sihat, kemas dan cepat panjang adalah dengan menggunting rambut secara berkala. Ia juga dapat menyelesaikan masalah rambut rosak dan kering yang dialami bayi. 

minyak rambut zam zam untuk bayi
Gunakan produk bayi sahaja
Paling penting, anda tidak boleh menggunakan produk dewasa seperti syampu, minyak rambut dan lain-lain terhadap bayi. Sebaliknya, gunakan produk bayi yang telah dirumus dengan formulasi khas kerana kulit bayi adalah sangat sensitif dan mudah terjejas dengan bahan kimia keras.


Gunakan Produk Hair Booster yang ada di pasaran
Terdapat banyak pilihan yang ibu - ibu boleh pilih untuk melebatkan rambut bayi kalian. Tapi hati-hati, jangan sampai tersilap beli hair booster untuk dewasa pula ya? Ibu atau ayah kena meneliti terlebih dahulu produk plebat rambut tersebut diformulasikan untuk bayi atau tidak.

Berikut ada beberapa contoh produk pelebat rambut yang sesuai untuk bayi dan kanak-kanak:


 Aeva Baby Hair Booster Oil

Kemiri Baby Hair Oil Serum      

Andora Hair Oil 

Terapi Pelebat Rambut Bayi SeriMama 

 


 

minyak rambut buah keras lebatkan rambut

 


 

terapi pelebat rambut bayi

 Beli di Shopee

 Beli di Shopee

 Beli di Shopee

 Beli di Shopee

 
Minyak Lebatkan Rambut Bayi,lebatkan rambut baby,Aeva Baby Hair Booster,minyak zaitun melebatkan rambut bayi
cara melebatkan rambut bayi selepas cukur,

Okay! Thats all. Thanks for reading ya mommies
pengalaman melebatkan rambut bayi,cara melebatkan rambut bayi 1 tahun,minyak rambut bayi yang bagus,melebatkan rambut bayi,melebatkan rambut bayi dalam kandungan,melebatkan rambut bayi secara alami,melebatkan rambut bayi dengan seledri,melebatkan rambut bayi yang tipis,melebatkan rambut bayi dengan kemiri

Catat Ulasan

0 Ulasan