Top 30 Mommy Blogger Malaysia 2024

Assalamualaikum.ibu bayi blog
Mommy Blogger Malaysia
Sebagai penulis malay parenting blog Malaysia, Syu banyak menerima soalan berbunyi begini, "do Mommy Bloggers make money?" Soalan ini kerapkali diajukan sama ada melalui DM di IG, email dan malah juga whatsapp. Penasaran kan nak tahu jawapannya apa? 
top blogger malaysia 2020
Jawabnya ya! hijab blogger malaysia fashion 
top blogger malaysia 2024 top malaysian lifestyle bloggers 
Memang ada banyak mama blogger di Malaysia yang bring in RM2000+ setiap bulan hanya dengan menulis blog dari rumah saja.
income blogger malaysia, Malaysian Mommy Blogger, blogger terkenal malaysia ,mom influencer malaysia
26 BEST MALAYSIA MOM BLOGGERS TO FOLLOW IN 2021 malay kol malay parenting mommy blog malaysia
Mommy blogs is a term reserved for blogs authored by women that are writing about family and motherhood
The Best Mom Blogs of 2020
Well untuk seseorang mummy blogger itu mencapai money-making level macam ini, dah tentu usaha gigih dan pengorbanan dari segi masa perlu dilakukan. Ianya bukan setakat hasil usaha sehari dua saja ya. Sepertimana orang kampung mamy selalu sebut, "consistency is the key to success"! ahh gittchew.
Mommy blogs are definitely profitable!
Seterusnya jom mamy bawa kalian kenal dengan 30 blogger yang sealiran dengan niche Syu, iaitu mummy blogs Malaysia yang pada pandangan Syu, mereka ini best dan patut di follow. Tapi saja la nak ingatkan. 
blogger malaysia lifestyle blog malaysia malaysia chinese blogger
Senarai ini mamy buat senarai random saja ya gais. Bukannya senarai berasaskan ranking tau. Syu just list out 30 mum blogs yang worth to be followed.
malaysian family influencers

List 30 Mommy Blogger Malaysia Yang Patut Anda Ikut

But first, untuk you *yes you* yang baru pertama kali menjejakkan kaki ke blog ni, ahhjom lah kita saling berkenal terlebih dahulu dengan tuan tanah kedaung annursyuhadah.com ini. Harap sudi lah ya kenal dengan Mamy Syu yang kerdil ini hiks~
parenting top blogger malaysia

Blog Mamy Syu

Penulis blog Annur Syuhadah ini dikenali dengan nama samaran Mamy Syu. A health freak mom yang berkerja dalam bidang sains di Perak. Juga merupakan tutor separuh masa untuk subjek Biology SPM. Syu mempunyai tiga orang anak, Naufal, Nufael dan Hawraa.
Moms Influencers in Malaysia
Di blog ini Syu banyak berkongsi tentang pengalaman Syu sendiri dalam menjaga anak sendirian kerana berjauhan dari suami atas faktor tuntutan kerjaya. Selain konten mengenai lifestyle suami isteri jarak jauh (PJJ), Syu turut berkongsi tip penyusuan susu badan, review serta resepi homemade yang mudah dan cepat; sesuai dengan gaya hidup career mum yang sentiasa rushing mengejar masa.
BEST MALAYSIA MOM BLOGGERS TO FOLLOW IN 2024

Sis Hawa

Dikenali sebagai Siti Awadah. Berasal dari Utara Tanah Air dan kini menetap di Kelantan. Sis Hawa merupakan inspiring mum yang berjaya membuktikan surirumah mampu menjana income dari rumah, sementara membesarkan enam orang anak tanpa perlu keluar berkerja. Pendapatan pasif empat angka yang dijana melalui Google Adsense sis Hawa ini berjaya dicapai ketika usia blog baru saja genap 4 tahun.
Who are the top mommy bloggers?
Betul. Kalau blog kalian berjaya menjadi blog paling banyak dikunjungi, dalam tempoh yang singkat sahaja hasil blog kalian dapat dituai. Sama seperti apa yang dibuktikan oleh sis ini.

Mommyblogs - Wikipedia

Ardini Humaira

Dini merupakan pengasas blog ilhamdini.com yang cukup matang dalam dunia penulisan blog, dengan lebih 13 tahun pengalaman menulis. Perjalanan Dini sebelum bergelar ibu anak dua sebenarnya bukanlah mudah. Banyak liku-liku yang ditempuhi dan diuji dengan keguguran yang berulang, sehingga terpaksa meninggalkan kariernya semasa mengandung buat kali ke-6, demi keluarga.
Are Mom blogs profitable?
Kalau nak tahu, Dini ni minat sangat menulis, iaitu sejak dari zaman sekolah lagi. Awalnya blog ini dibuat hanya sekadar suka-suka, dan akhirnya siapa sangka Dini sekarang boleh dikatakan antara mommy blogger Malaysia terkenal dah tau. Syabbaz beteh!

mom blogs that make money.

Nabiha Mohd Mashut

Blog ini bermula dengan perkongsian sebagai bride-to-be, hingga mama-to-be kepada 3 orang cahaya mata. Nabiha atau lebih mesra dipanggil Bie, merupakan seorang yang berjiwa seni dan kreatif dan sehingga kini minatnya terhadap kraf DIY masih lagi membara.
Mommy Blogger Malaysia
Melalui perkongsiannya di blog, Syu nampak Bie masih aktif membuat aktiviti DIY bersama keluarga dan anak-anaknya. Secara tidak langsung, perkongsian tersebut boleh memberikan idea dan inspirasi kepada ibu bapa diluar sana yang ingin menganjurkan parti hari jadi, majlis akikah, dan sebagainya menggunakan konsep DIY.
MY Parenting Blog Feedspot 

Mrs Pip

Mrs Pip atau nama sebenarnya Emphi Yap merupakan surirumah sepenuh masa yang mengasuh tiga orang hero di rumah kesayangan mereka, somewhere in Sabah. Actually, kak Pip ni bukanlah dari asal menjadi suri rumahtangga tau.
Lifestyle mommy blogger 
Mrs Pip sebenarnya seorang jurutera sehingga lah tahun 2013 dia telah meninggalkan profession demi memberi tumpuan sepenuhnya kepada anak-anak dan keluarga. And the best part is, hobi kita sama. Kak Pip suka layan K-Drama. ahaks just like me!
Malaysian Working Mom's Blog
malaysia Mommy-Bloggers You Should Be Following

Azlinda

Azlinda atau lebih mesra dipanggil Alin ini kalau kalian nak tahu, merupakan salah seorang top mommy blogger popular Malaysia tau. Dengan belasan ribu pengikut di instagram @azlinda.alin secara tidak langsung turut menjadikan mummy Alin ini sebagai Malaysian Mom Influencers.
blogger famous malaysia
Well azlindaalin.com is a Malaysian working mom's blog. Penulis merupakan mummy kepada tiga orang anak. Selain berkerja sebagai financial consultant di AIA insurance, mummy Alin juga menjalankan business online sebagai pendapatan sampingan. 
mummy blogs malaysia
Walaupun mummy Alin seorang yang sibuk dengan kerja hakiki, namun dia tetap mementingkan keluarga dan selalu spend time dengan family

mom influencer malaysia

Fuzy Rahamah Hamid

An influencer and blogger mummy of 6. Lebih ramah dengan panggilan umi, merupakan surirumah sepenuh masa yang pada mulanya menulis blog sebagai catatan harian atau diari. Blog umi telah diasaskan 15 tahun lalu dan banyak berkongsi pelbagai cerita, kisah kehamilan, tugas sebagai agen pelancongan, serta bermacam-macam resepi masakan yang sedap dan menjadi.
hijab blogger malaysia

Lea Razali

Lea merupakan ibu kepada dua orang anak,suri rumah dan mula ingin menjana pendapatan melalui blog. Blog perkongsian resipi, travelog, info-info kesihatan dan panduan blog.

 bloggers in malaysia

Alia Farhan Said

Mom of 2 princesses. Love cooking. Travelling. Mula berblog hanya untuk suka-suka. Banyak menulis tentang luahan perasaan, tekanan sebagai student life semasa zaman kolej dahulu. Tapi kini stelah 13 tahun, blog aliafarhan.com semakin matang dengan pengisian konten-konten yang bermanfaat dan memabantu para pembaca.
blog-blog blogger mom dekat Malaysia

Chaza Xiaojie

Siapa tak kenal top mommy influencers from Malaysia, CX!? Top tu kat instagram! Sebenarnya Syu tak pernah tahu macam mana nak pronounce Chaza yang sebenarnya.hiks~ Adakah Caa za ke, atau sebenarnya Shaza. Sebab selalu duk panggil CX, CX je.hihi

CX ni muka je comel macam budak baru nak SPM tapi sebenarnya dah ada tiga orang anak tau. Jangan ngada nak ngorat eyh. Mommy blogger sepenuh masa ini mempunyai tarikh hari lahir sama dengan Syu tau, iaitu pada tanggal 4 Februari. 

CX sangat suka menulis sejak kecil dan menyimpan azam sejak muda untuk bekerja dari rumah sambil mendidik sendiri anak membaca dan mengaji.
Parenting & Education, Celebrities & Influencers - Malaysia

Nurul Aleya (apakatamommy)

Mommy kepada seorang anak. Sebenarnya mommy Aleya ni sudah lama jadi blogger, sejak 10 Tahun yang lepas dengan blog www.secantikmanis.com. Selepas tamat pengajian, Leya mula bekerja, dan blog pun semakin terabail. 

Tetapi orang kata kalau dah minat menulis tetap ada, akhirnya bila mommy Leya mula berpindah ke Jb, dia terus join JDT blogger dan buat blog baru. Start baru dengan niche lebih kepada mommy blogger dan perkongsian resepi-resepi menarik.
Malaysian Blogger- Lifestyle, Parenting and Beauty

Wan Rokiah (Wawa)

Ibu kepada seorang anak. Surirumah sepenuh masa, dalam masa yang sama jana income bersama shaklee dan Google adsense. Juga seorang youtuber di channel @wanrokiahwanismail dan juga channel @vitaminwawa
Malaysia Blogger - Lifestyle, Travel, Parenting,

Siti Rohaida

Ibu kepada dua orang anak perempuan, kisahsidairy.com merupakan Malaysian parenting blog yang berkongsi cerita tentang kekeluargaan, beauty and fashionista and everything in between. Dan apa jua yang rasa ingin dikongsi. Kini blognya telah menjadi sebagai sumber pendapatan sampingan yang paling disukai. Yelah kan. Hobi suka menulis. Lepastu menulis, menulis, menulis..dapat duit. Masyukk!
 siapa top blogger malaysia 2024

Norhana Rosmida

Ibu kepada dua orang anak. Hana merupakan seorang HR practitioner di pejabat dan part time blogger. Hobi suka menulis dari zaman university dan berblog banyak berkisar tentang resipi, travel dan anak-anak. Seorang Young Living Distributor juga, suka share pasal pengalaman sendiri menggunakan natural remedies untuk wellness anak-anak.

Senarai blog keluarga dan rumah tangga

Nora (Izarra)

Mak kepada tiga orang cahaya mata. Bekerja di sektor kerajaan (sekolah), asal ada blog suka-suka update kisah peribadi, madah, dan macam diari, dan sekarang banyak entri pelbagai perkongsian. Dahulunya aktif join event namun setelah berpindah, so blog pun kurang update. Disebabkan masih sayang pada blog maka masih ada www.ummizarra.com.

blog mengenai keibubapaan

Nur Fatihah (Ciktom)

Kalu ada yang tertanya-tanya, nama sebenar Ciktom adalah Nur Fatihah. Ciktom merupakan ibu kepada sepasang cahaya mata dan menulis blog secara sepenuh masa. Awal berblog Ciktom banyak berkongsi tips, tutorial blogging dan cara buat duit online. Namun sekarang blog lebih banyak menyajikan konten keibubapaan, serta menyuntik kesedaran tentang homeschooling dan simpanan emas sebagai hobi.
Blog Pilihan Online bagi Anugerah Pilihan Online

Yaya Azura

Ibu kepada dua orang anak lelaki. Yaya mula membuat blog sebagai diari yang menceritakan hal anak-anak dan kemudian mula menjadikan blog sebagai medium untuk menambah pendapatan. Blog ini menyediakan banyak maklumat tentang kerajinan dengan anak-anak, hiasan rumah, perjalanan keluarga, dan makan keluarga!
Blog Ibu terbaik 2024

Rozita

Ibu kepada lima orang anak, yang terdiri daripada empat lelaki dan seorang perempuan. Berkerja sebagai pegawai veterinar di sektor kerajaan. Gemar membaca dan menulis sejak dari zaman sekolah.

Pada mulanya kak Ita menulis blog hanya sebagai hobi, menulis semua cerita pengalaman hidup, kisah suka memasak dan mencuba resepi baharu, pengalaman membesarkan anak-anak terutamanya melibatkan penyusuan susu ibu dan penyakit yang dihadapi anak-anak.

Selain itu kisah travel dengan perkongsian tempat yang diinap semasa bercuti, tempat makan best dan tempat menarik untuk dikunjungi.
mama blogger malaysia terbaik 2024

Bonde Zaidalifah

Bonde kepada seorang puteri. Menulis Blog adalah separuh masa mengenai lifestyle travel, resepi, review novel, review drama, review produk kecantikan dan produk kesihatan dan juga fesyen.
cara mula menulis blog parenting

Noor Aisah (Meksah)

Meksah merupakan blogger dari Pahang yang berkongsi tentang peribadi di dalam lifestyle parenting blog nya di www.meksah.com. 

Ibu kepada seorang anak lelaki berumur 3 tahun. Kerjaya di Sektor Swasta bidang Essential Services. Mula membina Blog Jun 2020 untuk berkongsi informasi dan pengalaman.
bermula dengan blog ibu motherhood

Fadzi Razak

Blog Malaysian Family Lifestyle termasuk tentang kekeluargaan, parenting, resipi, travel, organization, how to, tips dan review.
bunda menulis blog parenting

Maesarah

Blog berusia 13 tahun yang bertitik tolak sejak tahun 2007. Maesarah mama anak tiga. Asal menulis blog sekadar suka suka dan update tentang penyusuan anak, then jadi blog bisnes kejap. Pastu sharing tentang aktiviti seharian dan juga sekolah.

blogger mr mama malaysia

Atul Hamid

Merupakan Ibu kepada sepasang cahaya mata. Perkongsian blog mengandungi topik berkaitan business, kecantikan, kesihatan, lifestyle, dan personal.

encik ayah sebagai mommy blogger

Zaza Azman

Kembali berblog setelah 12 tahun berhenti. Mengguna samaran sebagai Mama Monsta, mama untuk sepasang anak-anak monsta comel. Full Time housewife, part time blogger. Blog berbahasa Inggeris. Blog lifestyle yang mengisarkan tentang perkembangan anak-anak.

tulis blog bahasa melayu malaysia

Marina Bashah

ibu bekerjaya. ibu kepada 3 anak dara. selalu kongsi mengenai persekolahan anak. tentang program sekolah anak, aktiviti pembelajaran di rumah dan kelas online yang dihadiri oleh anak-anak
macam mana tulis blog dapat duit

Aida Hanafiah

Aida merupakan ibu kepada tiga orang anak yang bekerja sepenuh masa. Ibu ini menulis blog untuk berkongsi kisah hidup berkeluarga, aktiviti keluarga, catatan percutian keluarga, dekorasi dan susun atur rumah serta isu semasa.
buat duit dengan mom blogger

Nurul Sakinah


Mesra dipanggil Kinah, seorang surirumah sepenuh masa dan merupakan blogger sepenuh masa. Ibu kepada dua orang puteri, Thahirah dan Lulu Nafisah.
buat duit melalui mommy blogs

Shalimar Yusof

Blogger separuh masa dan bekerja AADK. Ibu kepada dua cahaya mata yang lebih ramah dengan panggilan Cikma ini berasal dari Terengganu dan kini bertugas di Perak. shalimaryusof.com merupakan blog lifestyle berkaitan percutian, tempat menarik, tempat makan best, negeri Perak, info Kaison, bisnes dan antidadah.

niche mommy blog paling laris di malaysia

Maria Firdz

Blog seorang ibu dan juga pendidik. Berasal dari Baling, Kedah tinggal di Johor. Blog marifirdz.com ini sebenarnya dikelola oleh Kak Maria dan juga suaminya, Firdz. Syu suka baca blog ni tau, sebab ianya berkisar tentang kehidupan harian mereka selaku parents, tips, petua, pengalaman dan paling  best adalah banyak artikel motivasi kehidupan yang bersifat kerohanian. Tak rugi kalian follow blog ini.
pemasaran melalui mom blog

Sharina (opzzpinky)

The last but not least, sebagai penutup senarai mommy blogger malaysia kali ini, adalah Sharina, yang merupakan ibu kepada sepasang anak, Edan dan Eshal. Seperti juga sejarah awal blogger-blogger melayu yang lain, konten blog pada masa itu lebih kepada tempat meluah emosi dan perasaan.

Seiring dengan kematangan, kini blog opzzpinky.com sudah menjadi lubuk tempat mengaut rezeki. Perkongsiannya juga lebih berorientasi, tersusun dan berinput, seperti perkongsian gaya hidup, perkongsian ilmu dan pengalaman serta tidak lupa juga pelbagai tips-tips berguna.
pasaran blogger malaysia masih relevan

Baiklah! Cukup di sini dulu senarai 30 Mommy Blogger Best 2024 kali ini. Kalau you gais ada cadangan atau usul list blogger kategori apa pula Syu patut buat selepas ini, just shout it out dekat ruangan komen di bawah.
beriklan dengan mommy blogger
Oh ya, sebelum terlupa, kalau ada lah mana-mana entiti atau brand yang berminat untuk menjalinkan kolaborasi dengan mana-mana blogger yang Syu senaraikan ini, boleh lah terus hubungi pengetua kami Sis Awa, selaku pengasas Bites Media Consultant untuk berbincang.

Ok gais. Happy reading and following semua blogging mama yang tersebut di atas ya. Sebagai tanda kita support our local enthusiastic and spirited mums, moga-moga mereka lebih bersemangat menulis dan memberikan input berguna kepada masyarakat. Sama-sama kita #supportLokal gittew. income blogger malaysia, Mommy Blogger Malaysia, kenali blogger terkenal malaysia,blogger mom influencer malaysia, mamy syu malay parenting blog

Catat Ulasan

13 Ulasan

  1. seronok bila ramai mommy blogger ni boleh menjada pendapatan dari rumah dengan berblog...ehh umi la tuu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Blog umi memang mantap. Terinspirasi den yang bbnu ini (^_^)ノ

      Padam
  2. hai Syu...
    aida jengah ni :)

    BalasPadam
  3. Terima kasih, sy dr www.bondezaidalifah.com selamat berkenalan semua...

    BalasPadam
  4. Hi Syu, wahh ! meriah ye..semoga mommy blogger semua maju jaya ye, inshaAllah amin !

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aminn.. Semoga semuanya terus semangat menghasilkan karya maya yang bermanfaat. Saham akhirat juga ni.

      Padam
  5. Menarik List MOmmy Blogger Kali ini.. terbaik..

    BalasPadam
  6. Tahniah kpd semua mommies yg tersenarai. Lps ni buat senarai daddies bloggers la pulop! ☺️

    BalasPadam
    Balasan
    1. insyaAllah sir. Ada kelapangan, sy buat

      Padam
  7. semuanya hebat2 nie

    BalasPadam

Anything personal, do whisper me via WhatsApp or write an email to annursyuhadah[at]gmail[dot]com <(=^.^=)y