Swiss Garden Damai Laut Lumut,Destinasi Seisi Keluarga


booking swiss garden lumut
Hujung-hujung tahun macam ni memang banyak facebook naikkan semula post-post memory yang pernah Syu kongsikan di sana. Termasuklah kenangan kami sekeluarga bercuti di Swiss-Garden Resort Damai Laut
swiss garden beach resort lumut
Bila facebook throwback percutian keluarga kami di Swiss-Garden tahun lepas, tiba-tiba rasa rindu nak bertandang ke sana semula.
swiss garden lumut review,swiss-garden damai laut junior suite,hilton damai laut,swiss - garden beach resort damai laut lumut malaysia,hotel swiss garden review, hotel lumut review,hotel swiaa garden, hotel damai laut,
swiss garden lumut review,swiss-garden damai laut junior suite,hilton damai laut,swiss - garden beach resort damai laut lumut malaysia,hotel swiss garden review, hotel lumut review,hotel swiaa garden, hotel damai laut,
swiss-garden damai laut junior suite,
Tanpa berlengah Syu terus surf website rasmi Swiss Garden untuk booking hotel for next weekend. Tapi tiba-tiba timbul pula notis di halaman depan website tersebut mengatakan yang hotel mereka sedang direnovasi untuk dijenamakan semula sebagai hotel DoubleTree Resort by Hilton Damai Laut.
swiss garden lumut review,
Tak tahu nak sedih ke nak happy dengan notis penutupan tersebut. Tapi sejujurnya Syu memang agak kecewa sebab dalam hati sudah meloncat-loncat tak sabar nak bermain air dengan anak-anak kat Mini Waterpark dia tahu?  swiss garden beach resort review
hilton damai laut,
Tapi pelik juga sebab dalam masa yang sama, actually Syu turut merasa excited memikirkan bagaimana rupa Swiss Garden Resort selepas collab dengan Hilton nanti. Fuh! Sure kebabom! Setelah lebih 15 tahun Swiss Garden ini beroperasi, akhirnya ia bakal muncul dengan wajah baharu. 
swiss garden beach resort damai laut lumut malaysia,
Sangat mengujakan bukan?!
hotel swiss garden review, 
swiss-garden damai laut junior suite,hilton damai laut,swiss - garden beach resort damai laut lumut malaysia,hotel swiss garden beach resort review

Mengenai Swiss Garden Resort Damai Laut

Bagi you all yang belum berkesempatan menginap dan merasai sendiri pengalaman bermalam di Swiss garden Lumut, mesti you all tertanya-tanya apa lah yang Syu rindu sangat untuk ke hotel ni semula. Sebenarnya ada banyak faktor yang melambai hati Syu untuk datang semula, tapi point paling utama yang menambat hati Syu adalah kewujudan Kids Club dia tu.
hotel lumut review,
Ianya dah macam panti asuhan untuk anak-anak dah tau. Kat situ ada penjaga yang boleh tengok-tengokkan anak kita. At the mean time, mommy daddy boleh la dapat sedikit privacy untuk ber sweet- sweet gittew! ahakss~ By the way, kami suami isteri dah berpakat nak booking swiss-garden damai laut honeymoon package untuk visit kali ini. Tapi apakan daya. Perancangan Tuhan mengatasi segalanya.
hotel swiss garden, 

Lokasi Swiss-Garden Beach Resort Damai Laut

Resort ini terletak di Lumut. Kalau dari KL, kalian boleh menggunakan Lebuh Raya Pantai Barat (Westcoast Expressway E32) yang hanya memakan masa sekitar 1 jam 30 minit sahaja untuk sampai. Kalau dari utara pula, kalian boleh exit di Taiping (tol Changkat Jering) dan dalam 30 minit je kalian dah sampai Lumut.
hilton hotel damai laut,
Untuk sampai ke resort pula, kalian perlu menelusuri jalan untuk ke Teluk Senangin sekitar 20 minit dari Lumut. Kemudian terdapat sebuah simpang tiga di mana untuk ke Swiss Garden kalian perlu belok ke kiri, manakala jika jalan terus kalian akan sampai ke Pantai Peranginan Teluk Senangin. 
DoubleTree Damai Laut Resort
Ok. Dari persimpangan tadi itu, kalian akan menempuh kurang lebih 30 minit lagi jalan hutan dan ladang kelapa sawit di kiri dan kanan kalian dan selepas itu barulah kalian sampai.
Hotel Lumut DoubleTree Damai Laut
DoubleTree Damai Laut Resort,swiss-garden damai laut junior suite,hilton damai laut,swiss - garden beach resort damai laut lumut malaysia,hotel swiss garden beach resort review
Swiss Garden Lumut

swiss garden lumut
Ya. Memang agak jauh ke pedalaman lokasi resort ini, namun kalau dilihat dari sisi lain, ini merupakan bonus bagi traveler yang mencari ketenangan dan kedamaian alam semula jadi. For me, it's a great escapade! 
swiss garden lumut

Kemudahan Asas dan Makanan Sekitar Swiss Garden Lumut

Beralih kepada facilies di sini. Bilik-bilik terbahagi kepada tiga iaitu seaview, garden view dan sea facing. Bilik sea facing bermaksud, bilik yang berada di sisi, dan boleh nampak laut hanya dari tepi balkoni, dan bukan berdepan. Dalam bilik, capaian internet nya so-so sahaja. Boleh la kalau nak texting via Whatsapp. Tapi untuk video call, tak lepas. 
swiss garden lumut
damai laut,swiss garden lumut,swiss-garden damai laut junior suite,hilton damai laut,swiss - garden beach resort damai laut lumut malaysia,hotel swiss garden beach resort review
damai laut
Dari segi makanan, Mamy Syu rasa pihak cafe memerlukan penambahbaikan. Bersarapan pagi di sini agak mengecewakan. Varian makanan tidak cukup pelbagai, dan lambat pula staf cafe ini nak refill. Keadaan ini berlaku biarpun ianya pada hujung minggu dan cuti sekolah. 
damai laut
swiss-garden damai laut junior suite,hilton damai laut,swiss - garden beach resort damai laut lumut malaysia,hotel swiss garden beach resort review
damai laut lumut
Sepatutnya pada peak season macam ni, sediakanlah breakfast yang sedikit berbeza dan meriah berbanding hari-hari biasa. Plus lokasi hotel pun jauh untuk hotel guest mendapatkan makanan di luar kan? So harapnya selepas Swiss Garden dah jadi Hilton Damai Laut nanti, keadaan makanan di sini pun berubah lah hendaknya.
damai laut

Aktiviti Keluarga dan Swiss Garden Kids Club

Untuk kid's club, masuk adalah percuma, namun sesetengah aktiviti seperti batik, keychain dan t-shirt painting serta sand art dikenakan bayaran. Aktiviti lain seperti movie time, bermain peralatan yang disediakan, mewarna dan stone painting tiada bayaran dikenakan. 
hilton damai laut
Untuk aktiviti lain, seperti archery, ATV ride, jetski, horse riding, island hoping, snorkeling dan lain-lain, bayaran dikenakan mengikut jam dan ada yang mengikut kepala. Bagaimanapun untuk menonton movie under the star adalah percuma.
hilton damai laut

Taman Tema Air Mini (Mini Waterpark)

Secara teknikalnya, untuk bermain di taman tema ini, ada kod pakaian yang dikenakan. Mereka ada menyediakan servis sewaan swimming suit, dewasa dan kanak-kanak. Tapi semasa kunjungan Mamy Syu ke sini, peraturan itu tidak begitu ditekankan, sebab Syu nampak ramai je parents yang menemani anak mereka di sini tanpa mengenakan swim suit.
hilton damai laut
gelongsor air di swiss garden,swiss-garden damai laut junior suite,hilton damai laut,swiss - garden beach resort damai laut lumut malaysia,hotel swiss garden beach resort review


Pantai Persendirian (private Beach)

hilton damai laut
Satu lagi faktor yang Syu suka mengenai Swiss Garden ini adalah pantainya. terasing dari orang awam. Jadi keadaan pantainya lebih terjaga, bersih dan menenangkan. Tidak crowded dengan manusia haha. Puas lah anak-anak bermain di pantai, melukis di atas pasir, membina sand castles dan berendam dalam air laut. Seronok betul budak-budak bila diberi peluang bebas main pasir begini. Kalau di rumah, kau main tanah, siaplah. Mamy jadi tarzan haha.
swiss-garden damai laut
swiss-garden damai laut,swiss-garden damai laut junior suite,hilton damai laut,swiss - garden beach resort damai laut lumut malaysia,hotel swiss garden beach resort review

swiss-garden damai laut
Dari pantai ini, kita boleh nampak dengan jelas Pulau Pangkor yang tidak jauh dari jangkauan mata. Kalau menurut staf di situ, memang kedudukan Pulau Pangkor lebih dekat jika menaiki bot laju dari sini berbanding menaiki feri dari Terminal Feri Lumut. Kurang lebih 17 minit sahaja kita boleh sampai ke Pulau Pangkor. 
swiss-garden damai laut
So siapa yang berhajat nak shopping di Pulau Bebas Cukai Pangkor tetapi nak bermalam di Lumut, boleh lah masukkan hotel Swiss Garden Damai Laut (Hilton Damai Laut in future) dalam wishlist. Tak perlu fikir dah nak bersesak-sesak, dengan luggage, dengan nak kendong anak-anak kiri kanan lagi dekat jeti awam semata-mata nak shopping coklat murah kat Pangkor.
swiss-garden damai laut
swiss-garden damai laut,pulau bebas cukai pangkor dekat swiss garden resort
swiss-garden damai laut
Seriously, bila time boarding kat jeti tu, my anxiety level mencanak naik macam roket. Terbayang-bayang kalau salah satu beg atau apa-apa barang terjatuh dalam air. Paling selalu terbayang, diri sendiri ini yang terjatuh dalam air di celah-celah feri.uihh nauzubillah~ Sudah lah sejenis panik. Kalau berlaku macam tu, confirm menjerit-jerit sampai lupa dah nak berenang huhu. 
swiss-garden damai laut

Tempat Menarik yang berdekatan Swiss Garden Lumut

swiss-garden damai laut

Hasil Laut Jamilah, Lumut

hasil laut jamilah lumut bumiputera, beli ikan bilis pangkor online, cara beli ikan bilis mata biru lumut perak online
Beli ikan bilis mata biru di Hasil Laut Jamilah
Di sini boleh jumpa bermacam-macam hasil laut yang segar dan berkualiti premium. Syu sendiri pun sebenarnya pelanggan tetap Hasil Laut Jamilah ini dan pasti mendapatkan ikan bilis mata biru siap kopek dari shopee hasil laut Jamilah.
swiss-garden damai laut

Segari Turtle Sanctuary

segari turtle sanctuary pasir panjang lumut
Lebih kurang 22km dari Swiss Garden Lumut iaitu 15 minit je jika menaiki kereta. So alang-alang dah sampai tu kan, best juga kalau singgah tengok penyu. Anak-anak lah yang paling happy bila dapat tengok penyu live depan mata, bukan di sebalik kaca akuarium.
swiss-garden damai laut

Ulasan Keseluruhan

Secara keseluruhannya, Syu memang setuju bila ramai kata yang Swiss Garden Damai Laut adalah resort yang terbaik untuk percutian keluarga. Lebih-lebih lagi sebagai anak jati Perak, Syu memang suka explore tarikan-tarikan perlancongan di negeri sendiri, sebelum menjengah ke negeri orang. Bukan nak jadi kera sumbang, taknak ke negeri orang, tapi this is one of my contribution untuk negeri kelahiran Syu, dan apa orang kata, hashtag #SupportLokal gittew! cheewah!

Catat Ulasan

21 Ulasan

  1. Kita pergi tahun lepas.. mmg tpt percutian yg sangat best dan mesra keluarga..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul memang terkenang kenang je ambience tepi pantai swiss garden waktu matahari terbenam

      Padam
  2. Kak Sue pun pernah bercuti kat sini.. memang sesuai untuk berehat dan tenangkan fikiran..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan kakak. Swiss garden lumut ni jauh di pedalaman. Memang sunyi. Sesuai untuk percutian santai.

      Padam
  3. Menarik tempat ni.... Best juga kalau bercuti kat sini sbb ada pantai sekali kan

    BalasPadam
  4. Syok nya bilik menghadap laut. Mesti tenang je rasa kan. Siap ada private beach dan macam2 aktiviti menarik lagi. Berbaloi bercuti dkt sini.

    BalasPadam
  5. Kalau ke pangkor, akak mesti jenguk Swiss Garden dan penyu kat Segari ni. Rindunya!

    BalasPadam
  6. Memang seronok klu dpt bercuti dgn keluarga ke sana kak blm pernah sampai lg

    BalasPadam
  7. Wah mesti best ada pembaharuan ni nanti bila dah join Hilton kan.

    BalasPadam
  8. Kalau hilton amik mesti dah mahal nanti kan. Tapi tak pe lq janji hotel tu masih beroperasi, sayang kalau terbiar..

    BalasPadam
  9. alaaa ruginya dah tutup. Pastu bila swiss garden ni akan buka semula ni? Takkan la macam genting highland jugak kot, renovate sampai sekarang tak boleh main outdoor lagi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tula tu. Tak tahu lah bila mula beroperasi semula sebagai Hilton Damai Laut

      Padam
  10. Dah tukar nama.. tp memang best, rasa nk g lagi sini..

    BalasPadam
  11. Menarik juga tempatnya tu. Dan harapnya ia akan segera dibuka kepada orang ramai la

    BalasPadam
  12. Rindu nak pergi cuti tepi pantai with family, nanit nak plan juga.

    BalasPadam
  13. boleh masuk wish list tahun ni.. :-)
    semoga keadaaan semasa semakin baik.. go away la covid19 :-)

    BalasPadam
  14. mmg best... lps covid in ikt support local tourism

    BalasPadam
  15. memang lama dah berhajat nak ke Pulau Pangkor tp sbb covid n banjir ni kena KIV dulu. Pasti ada la rezeki ke sana nanti.

    BalasPadam
  16. Saya juga suka hotel ni kalau pergi ke Pulau Pangkor.. sudah lama tak pergi dah

    BalasPadam

Anything personal, do whisper me via WhatsApp or write an email to annursyuhadah[at]gmail[dot]com <(=^.^=)y