Kenapa Nak Jadi Popular Di TikTok?

panduan-tiktok-for-newbie-malaysia
Assalamualaikum. kenapa video tak masuk fyp
How do I get 10k followers on TikTok
Hari ini Syu nak share sedikit sebanyak tentang aplikasi TikTok. So siapa di sini yang berbisnes dan juga yang dah ada akaun Tiktok? Ada?
Ide Konten TikTok 
Kalian memang terbaekk!
Alang-alang tu, jomlah kita berkawan seikhlasnya di Tiktok. Jemput [follow akaun TikTok Mamy Syu di sini] Terima kasih (^_^) Syu pasti akan ikut semula.
jam agar masuk fyp tiktok
Cara naik fyp tiktok, nak viral di tik tok, macam mana nak banyak follower tik tok, jadi femes tiktok
ingin menambah views video TikTok.
Kalau kalian perasan, TikTok ni baru 3 tahun masuk ke Malaysia tapi sekarang, nak masuk tahun ke-4 ni dia dah pun berjaya menyaingi Instagram dan Facebook dari segi populariti. 

Paling best, medium ini mempunyai pengguna dari berbagai lapisan masyarakat dan inilah yang patut dimanfaatkan oleh para bisnis online untuk memasarkan produk melalui TikTok.
cara bikin video tiktok masuk ke beranda

TikTok Sesuai ke Untuk Berniaga?

Bercakap tentang itu, sebenarnya Syu pun baru dengar semua ni di seminar usahawan minggu lepas. Coach yang membimbing kami masa tu cakap, medium TikTok ni tak sesuai untuk menjual, sebaliknya ia hanya sesuai untuk branding marketing dan bina trust sahaja. Betul ke macam tu?

cara cepat masuk beranda tiktok

Terdapat 2 Jenis Strategi Marketing yang boleh dijalankan di Tik Tok

Marketing mempunyai 2 kaedah strategi, iaitu branding marketing, dan juga direct response

Menurut coach, kaedah branding – direct response adalah lebih berkesan bagi usahawan kecil dan owner bisnis hiliran. 

Sebab basically usahawan PKS adalah kategori usahawan yang masih dalam fasa mencipta cash flow harian. Dan biasanya melibatkan penjaja street food, kosmetik, health & wellness products dan lain-lain.

Berbeza dengan industri korporat, seperti McD, Dominoes dan etc. yang sudah sedia-sedia mempunyai aliran tunai yang stabil, dan marketing mereka ini lebih tertumpu kepada nak sustain dan mengukuhkan branding.


Berikut merupakan detail mengenai 2 strategi marketing:

Ide Konten Tik Tok yang Banyak Disukai 
Branding
i.  Objektif — mencipta awareness & create desire (melalui slogan/tagline)
ii. Teknik - Brand / produk sebagai subjek pemasaran
iv. Ukuran - real time viewer / impression / reach
v.  Pulangan jangka masa panjang

bagaimana cara masuk beranda di tiktok
Direct response
i.  Objektif — mencipta jualan (melalui CTA)
ii. Teknik - Masalah pelanggan sebagai subjek pemasaran
iv. Ukuran - kadar conversion
v.  Pulangan segera
waktu fyp tiktok malaysia
Disclaimer: Ohh btw Syu nak buat penafian sikit. Info ini semua sudahpun mendapat keizinan daripada coach untuk dikongsi dan dipanjangkan kepada lebih ramai orang. 
cara dapatkan 10K follower tiktok
Katanya ini merupakan salah satu harapan untuk beliau mendapat saham akhirat yang mengalir secara berterusan. insyaAllah.
hashtag tiktok agar masuk fyp
Baiklah, jom kita lanjut lagi bicara tentang marketing. 

Jadi kalian rasa, kenapa coach  mengatakan yang Tik Tok tak sesuai untuk dijadikan platform untuk menjual?
kenapa video tak masuk fyp
Kalian setuju ke tidak?
Setuju?
hashtag tiktok agar masuk fyp
Hmm, maaf lah tapi bagi Syu, ianya bergantung kepada jenis akaun yang kita daftar di TikTok. 

Tahukah anda bahawa sekarang ini Tik Tok dah ada features baharu iaitu TikTok Shop. Jadi, melalui features ini, para pemilik bisnes dan usahawan dapat membuat jualan direct kepada pelanggan hanya melalui akaun TikTok mereka. 
Cara menjadi terkenal di TikTok secara percuma
Malah Tiktok juga menawarkan Tiktok Ads, just like what Facebook and IG have!

tips viral di tiktok, cara cepat naikkan follower tiktok
Cara FYP di TikTok Agar Menjadi Trending 
Jadi ada lagi ke usahawan yang masih teragak-agak untuk buka akaun Tiktok untuk tujuan pemasaran direct response? 

Ke masih takut dengan stigma bahawa TikTok itu lubuk maksiat, app untuk gelek-gelek, joget-joget, dan lagha?
kenapa video tak masuk fyp

Kenapa Perlu Ada Tiktok

Dari konteks orang awam, penggunaan aplikasi ini lebih terarah kepada hobi dan hiburan santai untuk mengisi masa lapang. 
capai 1K follower tiktok sehari
Selain itu, ia juga merupakan platform untuk mengasah bakat-bakat yang selama ini terpendam kerana kekurangan exposure. 

Tak percaya?

Dari Tik Tok Ke Kaca TV

Kalau kalian merupakan pemain Tik Tok tegar yang menghabiskan masa lebih tiga jam sehari di dalam aplikasi, kalian mesti aware dengan projek Dari Tiktok ke Kaca Televisyen ini.

Dimulakan oleh salah seorang assistant director di bawah syarikat Skop Production, yang dikenali dengan username Tiktoknya, @IsSkop. Sejak PKP lalu, beliau aktif mencari bakat-bakat baru dalam bidang lakonan melalui sesi online–casting di Tiktok LIVE.

Siapa sangka melalui Tiktok, ramai orang awam dan orang kebanyakan yang sebelum ini langsung tiada link dengan mana-mana produksi, tiba-tiba sekarang boleh mendapat exposure.

Kalau sebelum ini, untuk menceburi bidang penyiaran dan lakonan, at least kau kena ada klik-klik yang terdiri daripada 'orang dalam' yang boleh 'petik' nama kau di saat-saat terdesak memerlukan extra.  Atau pun kalau nak dapat peluang begini, setidaknya kau kena ada link, contohnya pernah terlibat dengan tv commercial, jadi model atau menyertai rancangan realiti tv. 

Tapi, kini hanya dengan Tiktok je kau boleh direct bersemuka (secara maya) dengan direktor drama dan filem itu sendiri. 

Betul tak aku kata ni guys? Kalau salah, aku minta maaf.
cara masuk fyp tiktok android

Berikut merupakan keistimewaan Tiktok


— Coverage labih luas
     (reach tak terhad kepada jumlah follower)

— Exposure ke tahap global
     (bila fyp, ia pergi seluruh dunia)

— Peluang lebih tinggi untuk maju 
     (socmed lain dah tepu, susah naik follower)

— Komuniti yang sporting & supportive
     (more positive cycle)

— Mostly friendly dan nak naik sama-sama 
     (senang bina networking)

— Harapan untuk jadi influencer lebih cerah
     (grow faster)

— Jana pendapatan dengan LIVE
     (dapat diamond yang boleh tukar ke USD) 
hashtag tiktok agar masuk fyp
Secara ringkasnya, Syu rumuskan Tiktok ni mempunyai algorithm yang berbeza dengan socmed lain. Tiktok is about discovery. Tak kira lah kalau kau baru je sehari sign up akaun pun , video kau masih berpeluang untuk blow-up dan jadi viral in no time!

Ujian pandemik yang melanda kita 2 tahun ini banyak mengajar kita malah mempercepatkan proses belajar kita, dek kerana tekanan yang terpaksa kita berdepan demi untuk survive.
cara masuk fyp tiktok jam berapa
Dengan SOP ketat, larangan berniaga, larangan keluar rumah dan sekatan waktu berniaga, semua ini menyumbang kepada kejatuhan sales. Tapi kita tak boleh salahkan keadaan. Semua ini adalah arahan pentadbir negara dan ianya tak mampu untuk kita ubah. 

"We’re calling this controlling what you can when things feel out of control."  – Olaf.
cara masuk fyp tiktok android
Betul sangat kata Olaf. Kita akan down kalau kita asyik fikir benda yang kita tak mampu ubah. Tapi kita akan lebih optimis kalau fokus perkara yang mampu diubah dengan tangan kita sendiri, iaitu ubah SOP kita berniaga dari berniaga style tradisional & konvensional kepada style baru iaitu secara digital.

Maksimumkan Digitalisasi Bisnis Segera

Pernah dengar tak dengan tiktoker bernama Han Budak Cina? Dia ni merupakan salah seorang antara tiktoker di bawah gabungan LaFamilia #kamisempoi, dia sekarang giat mempromosikan bisnes-bisnes owner yang ada di TikTok. 

Kita kalau nak cepat berkembang, tak kira apa-apa bidang sekalipun memang kita memerlukan networking yang padu kerjasamanya.
#kami sempoi #geng pakcik ketiak
Join group telegram La Familia 
jam agar masuk fyp tiktok
Diorang buat jualan LIVE! 
Dengan kekuatan follower Han Budak Cina seramai 360 ribu lebih tu, diorang manfaatkan sepenuhnya untuk hasilkan jualan. 

Bisnis yang nak join, perlu request 'masuk kotak' daripada host, dan anda akan dapat tumpang bersiaran dalam live video Han, yang mempunyai ramai penonton.
cara masuk fyp tiktok jam berapa
Haaa!
So nampak tak? 

Kat tiktok pun kita boleh jalankan direct response marketing, iaitu menjual! 

Sebelum ni balik-balik kita duk nampak Facebook & Instagram saja kan. Padahal peluang tu lebih besar di media sosial lain, kita tak nampakk.

Tugas kita apa? Haa sebagai usahawan kita kena 'tapaw' la semua platform yang ada. Baik youtube, facebook, ig, pinterest, shopee live, tiktok, twitter dan apa semua tu lah. Yang penting kena rajin explore. 

Dan kalau kalian nak exposure lebih luas dalam Google, kalian boleh cuba berjinak-jinak untuk set up laman blog kalian sendiri.

Sekarang ini ramai yang telah memuat turun aplikasi Tiktok untuk memperkenalkan perniagaan dan meningkatan jualan selain berkongsi ilmu memasak, menanam pokok, menjahit, kesihatan, mengaji al quran, ceramah agama, pelbagai tips, pelbagai idea, deco-deco, business dan macam-macam lagi..

Mudah Sangat Nak Berkembang di Tiktok

Untuk pengetahuan newbie yang baru mula berjinak-jinak dengan Tiktok, Syu nak bagitahu. Dekat Tiktok, follower tak ramai pun takpe. Sebab jumlah follower tak menetukan jumlah viewers anda.
cara buat konten di tiktok
Ia jauh berbeza dari konsep feed IG, yang mana konten kita hanya boleh dilihat oleh pengikut sahaja. Tak. Tiktok bukan macam tu. 

Di app ini, server akan menayangkan video-video rekomendasi di halaman depan kalian, tanpa mengira ianya dari kalangan follower ataupun tidak. Konten dari seluruh dunia ini akan ditolak naik siarannya di dalam beranda For You page (FYP) berdasarkan algorithm Tiktok tersendiri.

Halaman beranda FYP (For Your Page)

Bagi anda yang hobi bermain TikTok, pasti sudah tak asing dengan For You Page. For You Page atau kerap disingkat FYP. Video yang muncul di FYP ini biasanya memang akan jadi video viral lah! 

Dekat sini, kalian bukan saja cepat naik follower, malah konten kalian juga mudah jadi viral walaupun hakikatnya setengah konten itu macam sampah dan bodo-bodo je huhu. Kalau diikutkan memang tidak sepatutnya viral sedemikian. Siyes!

Sebab tu lah FYP ni berhantu. Dia akan buat kita semua ketagihan untuk memuat naik video setiap hari, bagi mencuba tuah dan mengharapkan keajaiban agar video kita pun dapat masuk FYP. 

Namun persoalannya, bagaimana menaikkan views video Tiktok? Apa rahsia agar video kita dapat muncul di FYP?

Persoalan ni memang kerapkali ditanya, dan malangnya tidak ada jawapan tepat dan sahih untuk persoalan ni, sebab algoritma Tiktok sangat cepat berubah-ubah dari masa ke semasa. Jadi kita just buat je, dan biarkan algorithm TikTok menilai dan rekomendasikan video kita.cara video kita masuk beranda di tiktok


5 Tip Untuk Newbie Tiktok 1K Follower Kebawah

1. Persona (be authentic, don't fake it)

Perkara pertama yang harus ditekankan sebelum kalian bermula dengan Tiktok adalah persona atau identiti. Tentukan dari awal, kalian nak pengikut mengenali diri kalian sebagai siapa? 

Adakah seorang artis yang suka demonstrating bakat special atau kesenian? Atau kalian merupakan seorang yang mempunyai kepakaran profesional, dan berhajat untuk educating audiences dengan ilmu berkenaan?
hashtag tiktok agar masuk fyp
Untuk bantu kalian nampak lebih jelas, cuba jot down objektif dan matlamat kalian berada di Tiktok. Cara ini dapat membantu kalian narrow down the type of videos (atau niche) yang you guys nak buat lepasni.
video TikTok dapat muncul di FYP?
Kalau you guys masih blur, boleh cuba tanya diri sendiri beberapa soalan berikut untuk bantu identify your persona.:

— Apa passion (kecenderungan minat) atau kemahiran yang aku ada?
— Impak yang aku nak cuba cetuskan?
— Apa mesej yang aku nak sampaikan?
— Siapa Tiktoker favorite aku, kenapa aku minat dia?
jam agar masuk fyp tiktok
Dah dapat belum? Kalau dah, meh gerak next, iaitu perkemaskan bio.

tiktok malaysia viral cara nak masuk fyp

2. Perkemaskan Bio Tiktok Anda

Express yourself in your profile, dalam lingkungan 80 aksara saja. Dekat bio ni, kalian perlu tulis something yang descriptive supaya komuniti di Tiktok tahu akaun kalian berkisar tentang apa. Profile photo pula sebaiknya letak gambar muka penuh, dari kepala ke dada. Jangan letak gambar kasut, logo bisnis mahupun gambar kucing. Be proud of yourself, tonjolkan wajah sendiri dengan penuh yakin.
hashtag tiktok agar fyp

3. Content is King

Bagi muka baru di Tiktok, you guys jangan menggelupur nak cari followers, atau nak cepat naikkan followers dulu. Sebaliknya, fokus dulu kepada penghasilan konten, mengikut niche yang kalian dah tentukan pada point nombor 1 tadi.

i. Senarai niche Tiktok yang popular:
— Bakat (tarian, lakonan, nyanyian)
— Tips / Tutorial 
— DIY / How to style
— Komedi / Acting / Parody (lip-sync)
— Sukan / Fitness
— Hiburan / Movie review 
— Unboxing / Racun Tiktok
— Motivasi / Ceramah / Education
— Animasi
— Voice over / daily quotes
— Vlog / Lifestyle / Foodie
jam masuk fyp tiktok
Banyak kan niche yang boleh dipilih? 
Panduan Bagaimana Tiktok Viral Bisnes Anda dengan Cepat

ii. Tempoh durasi video yang ideal
Jadi setelah niche dipilih, mula lah hasilkan video pertama anda dengan durasi tak lebih daripada 15 saat. Tapi sebenarnya secara purata, penonton hanya akan stay dalam 7-9 saat pertama sahaja. Jadi, untuk memastikan video anda ditonton sampai ending, cuba usahakan untuk buat satu video bermanfaat, menarik dan berdurasi tidak lebih dari 9 saat. Boleh? 

Cuba buat sekarang.
masuk ke beranda For You Page
Ohh btw, bukan tak boleh buat video panjang, tapi untuk newbie macam kita, video pendek lebih mudah nak dihasilkan, dan tak memerlukan masa yang lama, mahupun effort yang tinggi.

Jadi, kita akan ada lebih masa untuk hasilkan banyak video dalam sehari.

Haa satu lagi! Konten video yang mempunyai 'average watch time' yang tinggi, automatik engagement nya pun akan tinggi. Dan kalau video tu ditonton pula berulang-ulang kali, haaa lagi la melantun-lantun engagement kita naik. 

Video yang tinggi engagement dan banyak orang interact, automatik algoritma Tiktok akan pastikan video tu boleh dilihat oleh orang lain dan tak mustahil untuk naik 'fyp' lebih lama dan jauh.
aku pelik kenapa view tiktok sedikit
iii. Kekerapan upload video
Newbie wajib fokus kuantiti terlebih dahulu, supaya sistem Tiktok ni 'tangkap' keberadaan kita ni sebagai pengguna aktif.

Konsisten buat 3-5 video sehari. kalau terlalu sibuk, pastikan at least buat juga a very quick content video sehari. Ala content merapu macam aku buat ni la hahaha (´ヮ`)

Tak mengapa la kalau buat konten lawak-lawak merapu dulu, sebab nanti bila dah cecah 1000 follower, kita boleh la slow-slow masukkan personal branding kita dalam video content dan juga melalui siaran LIVE.

Waktu PKP dulu, masa yang biasanya ramai yang aktif adalah malam hingga awal pagi. Petang pula, bila masuk je jam 6, orang makin ramai aktif. Tapi sekarang dah berubah, since ramai orang dah mula berkerja dan no more work from home.

Kalian boleh semak waktu puncak bila follower kalian aktif. Insight ni boleh jadi berbeza-beza bagi setiap orang. So, kalian jangan ikut orang kalau dia kata waktu Maghrib engagement dia tinggi, belum tentu ianya sama dengan waktu audience kalian aktif.

iv. Terlibat secara aktif dengan pengguna lain
Dan sebelum pos video, scroll dulu fyp, interact dengan 15 content FYP, dan 50 sahabat-sahabat lain. 

Pastikan tonton video sampai habis, kemudian tekan like, dan komen emoji yang berkaitan dengan video, atau bertegur sapa dengan owner video dengan ramah dan mesra, bagi sampai 'feel' ikhlas nak berkawan tu. 

Kalau susah sangat tak tahu nak komen apa, meh sini Syu bagi hacks!

Elakkan seboleh-bolehnya komen macam robot (iaitu ayat template copy-paste) macam 'Hadir', 'support', 'DClx5', dan emoji 3 ketul semata-mata tanpa ayat.

Tak susah pun nak komen kat VTT orang. Cuba ajukan komen berbentuk soalan kepada owner VTT tu. Kan nampak lebih ramah dan lebih ikhlas tu?

Tidak la sepatern je komennya macam komen janaan robot.hahaha. Bila komen berbentuk soalan macam tu, owner vtt akan nampak awak lebih menonjol dan itu bakal menarik minat beliau dengan awak.

Untung-untung, dia balas komen awak dengan video! Nahh! Bonus point di situ kalau komen awak kena quoted dalam video seseorang. Nak-nak pula kalau 'seseorang' itu adalah Tiktoker famous yang ada ratus ribu follower!

Selepas selesai beramah mesra, (biasanya effort ini memakan masa dalam 30 minit ke 1 jam), then barulah muat naik video anda.
cara banyak followers di tiktok 2021   
iv. Gunakan Hashtag yang Sedang Trending
Jangan remehkan kekuatan hashtag, sebab hashtag atau tanda pagar ini merupakan salah satu cara audien boleh mencari dan mencapai video anda. 

Contoh Syu sekarang menggunakan #kamisempoi yang bertindak sebagai ID card kepada geng-geng sekutu @pakcik_chinswee . Jadi bila rakan sekutu nampak hashtag ni, automatik mereka akan datang komen-komen.
kenapa tiktok tidak boleh follow back
v. Gunakan Lagu viral
Tak susah pun  nak tahu lagu viral di tiktok. Setiap minggu Tiktok akan bagi notifikasi 'Weekly Trending' kepada kalian, Jadi semak lah satu persatu, sound atau lagu yang menduduki ranking teratas dalam carta weekly trending tu, kemudia apply je ke dalam VTT kalian.
kaedah-pemulihan-akaun-tiktok
vi. Cuba Buat Trend dan Challenge TikTok
Sebenarnya Tiktok ni memang mak tiri sangat akhlak nye. Sebab apa aku cakap macam tu? 

Siapa yang actively follow the trend, dan cuba buat cabaran dan contest yang mereka anjurkan, automatik mereka akan amplify visibility video kita kepada lebih ramai penonton. 

Ha tujuan dia nak tarik traffic agar orang lain pun tengok dan berminat nak join challenge tu, di samping membuatkan user lain kekal lebih lama di dalam aplikasi mereka. Ha motif sangat kan diorang ni?!

Disebabkan itu, tak pasal-pasal je views kita naik sebab joined event mereka.

So kalau nak views tinggi, kalian kena jadi yang terawal yang jump into a trend, dan kalian dapat lihat video kalian meletup macam mana!

Tips nak jadi terawal buat trend tiktok, kalian pergi saja ke profile barisan Trend setter Tiktok macam @Fiq, @nick_syaff dan lain-lain.
Serius ni nak famous #TIKTOK dengan cepat?
vii. Aktif Berinteraksi 
Rajin-rajin lah menyapa para followers dan following anda, Banyak cara untuk interact dengan mereka, contohnya, balas komen viewers, atau reply komen mereka dalam bentuk video. 

Satu lagi, boleh jawab Q&A dan kunjung balas viewers yang dah support video kita. Paling penting, komen biarlah ikhlas, dan related dengan isi video mereka. Tolong jangan spam di ruangan komen seperti, 'done', 'hadir', 'support, 'DCL', 'followback' dan lain-lain lagi. Jika tiada idea, lebih baik tinggalkan komen dalam bentuk emoji saja.
panduan lengkap untuk rahsia viral di tiktok
x. Kolaborasi Dengan Tiktokers Lain
Bekerjasama dengan pengguna TikTok lain adalah kaedah terbaik untuk mengembangkan basis peminat anda, dan juga membantu kandungan anda menjangkau kumpulan orang baru. Fungsi duet  dan stitch TikTok membolehkan anda membuat persembahan dengan pengguna lain tanpa perlu bersemuka.
 fyp tiktok artinya

4. Naiktaraf Gajet dan Skill Photography

Tengok saja TikToker femes, mereka menggunakan peralatan profesional untuk menghasilkan output yang kelihatan sempurna di mata followers. 

Contohnya, anda boleh membeli ring light dengan tripods untuk hasil yang clean, terang, dan tak bergegar.Tingkatkan skill shooting dari tiktoker berjaya dan cuba apply pada video anda. Dengan cara ini, video TikTok anda pasti kelihatan profesional.
 algoritma tiktok

5. Follow Orang Lain dan Share

Dengan mengikuti pengguna lain sudah cukup untuk mengembangkan rangkaian anda. Apabila anda mengikuti orang lain, itu mendorong mereka untuk memeriksa profil dan video-video terbaru anda. 

Kemudian share juga profile Tiktok anda di platform lain, seperti story, reels dan shorts. Mereka semua dah kenal anda, so secara tak langsung mereka lebih cenderung mengikuti anda di TikTok juga.
 cara fyp di tiktok 2021

So Dah Tahu Ke Kenapa Nak Femes Di TikTok?

Sebelum penutup, Syu cuma nak pesan kat orang-orang yang masih lagi ada stigma negatif terhadap aplikasi tiktok, sila download dan install dulu apps ni, dan tengok sendiri kandungannya. 

"Mana mana rancak berdowsah! yeahh" hahaha

Tiktok sekarang bukan macam dulu dah. Ustaz Abdullah Khairi, Ustaz Kazim dan ramai lagi public figure ada dalam tu dan menyebarkan kebaikan. Cikgu-cikgu pun ramai.
Cara FYP di TikTok, Video Cepat Viral dan Trending,cara fyp di tiktok jam berapa,hashtag tiktok agar masuk fyp

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. Still tak minat dengan Tik tok ni ... Rasa tak kena dengan jiwa yang dah makin tua ni...

    BalasPadam
  2. Sgt bermanfaat sis. Tq

    BalasPadam

Anything personal, do whisper me via WhatsApp or write an email to annursyuhadah[at]gmail[dot]com <(=^.^=)y