Famous Bloggers in Malaysia Tahun 2024 - Senarai Terkini

Ada yang tengah mencari senarai Blogger Famous Malaysia ke tu? hehe fret not! Sebab kat sini mamy akan dedahkan Senarai Blogger Malaysia 2022 yang famous dan masih lagi aktif berkarya melalui personal blog mereka. Letss jom!
top Malaysian Bloggers of 2022 & Their Earnings 
Kalau sebelum ni mamy Syu ada buat blogger listing bagi Top 30 Mommy Blogger Malaysia 2024 dan I ada menerima beberapa feedback yang tak sedap didengar and it sounds like "Top blogger Malaysia konon", and "the list of so called Malaysia lifestyle blogs! Syok sendiri" and beberapa lagi komen yang sama erti dan sekutu dengannya.
Senarai Famous Blogger Malaysia Tahun 2022
It's okay geng! 
senarai blogger malaysia 2022
Komen-komen negatif sebegini sedikit pun tidak mematahkan semangat kami as a blog writer malah ia menjadi pembakar semangat lagi untuk kami blogger-blogger seMalaya agar terus maju menjelang 2024 ini!

Senarai Blogger Malaysia 2022

senarai-blogger-malaysia-aktif-dan-famous


Famous Bloggers Malaysia 2022

Bukan nak berlagak atau syok sendiri claim diri dan rakan-rakan sendiri sebagai blogger top or famous, tapi senarai-senarai blog yang Syu buat ni semua Syu dah study dulu latar belakang dan kekuatan blog mereka masing-masing. So kali ini Syu buat list ikut ranking berdasarkan DA tertinggi mengikut www.moz.com

Senarai Pantas Famous Blogger Malaysia


Apa Itu Domain Authority (DA)

Sebelum kita lanjut ke senarai 'blogger femes' Malaysia, Syu nak tarik kalian sekejap untuk ketahui serba sedikit apa itu DA dan apa kepentingannya untuk sesuatu blog?

Kalau dulu, Google PageRank digunakan untuk semak tahap sesebuah laman. PageRank merupakan algorithm tools yang boleh menganalisis prestasi sesebuah website dengan memberikan nilai dari 0 hingga 10. Semakin tinggi nilainya, website akan dikatakan semakin penting, bernilai dan kredibel. Namun kini PageRank sudah pun shutdown pada tahun 2016 lalu.

Kini beralih kepada Domain Authority (DA). Mengaplikasikan konsep yang lebih kurang sama dengan Google PageRank, namun ia bukan dibangunkan oleh Google, tapi adalah dari Moz. Score DA adalah dari 0 hingga 100. Semakin tinggi nilai DA, dikatakan semakin perform lah web tersebut di SERP, justeru semakin mudah untuk masuk di halaman pertama enjin pencarian. 

Neil Patel pernah menyebut, kalau dapat masuk ke halaman pertama mesin carian adalah suatu perkara yang sangat hebat. Sebagai penulis blog dan pengamal SEO, objektif kami semestinya ingin website kami selalu muncul di halaman pertama carian Google.

#1 Best Malaysian Teacher Blog with Popular & Inspiring Content

teacher blogger in malaysia 2022
Abam Kie (www.zukidin.com)
Blog ini milik seorang guru dari Kelantan yang berkongsi pengalaman menarik di dalam kehidupannya. Dia juga menulis tentang panduan, tips dan nasihat mengenai pengurusan kewangan, gaya hidup, kekeluargaan dan Islam. Maklumat semasa yang diberikan sangat berguna untuk dibaca semasa lapang.


#2 Best Mom Blog Examples 2022

senarai blogger malaysia aktif
Bonde Zaidalifah | Lifestyle, Parenting, Novel, Drama, Travelling

Seorang penulis yang ceria dan suka berkongsi pengalaman berkaitan banyak perkara. Sepanjang mengenali beliau, beliau banyak berkongsi mengenai resipi dan juga percutian.


#3 Highest Paid Blogger in Malaysia 2022

top earning on adsense fighter blogger malaysia 2022
Sis Hawa | Blog Lifestyle Penuh Informasi (www.sishawa.com)
Blog ini berkisarkan kehidupan seharian seorang ibu yang juga merupakan seorang penulis dan surirumah sepenuh masa. Siti Awadah lebih dikenali sebagai Sis Hawa. Seorang ibu kepada 6 orang anak ,5 lelaki dan yang bongsu perempuan. Ramai baca blog ini untuk tahu informasi berkaitan seorang isteri, ibu dan blogger sepenuh masa.

Blog ini turut berkongsi info bermanfaat seperti,hubungan cinta dan perkahwinan,himpunan doa amalan harian,resipi,tips parenting,info ibu hamil, bersalin dan penyusuan,tips kediaman,panduan berblog dan Adsense,informasi semasa dan banyak lagi.Beliau juga merupakan founder team Blogggers Malaysia Biters bloggersmalaysia.com


#4 Popular Personal Blogs to Follow In 2022

top insurance agent blogger malaysia 2022
Azlinda Alin | Bicara Mummy (www.azlindaalin.com)

Azlinda Alin atau nama panggilannya Linda. Seorang ibu muda, anak 3 Full Time Blogger dan Full Time Entrepreneur.Bergiat dalam bidang blogging kerana minat berkongsi dan rujukan sendiri di masa akan datang. Antara kisah yang sering di tulis adalah berbentuk peribadi, lifestyle, parenting, travel dan food. Selain blogging, Linda juga aktif di media sosial yang lain seperti di Facebook, Instagram dan Tiktok.


#5 Best Blog for Women to Follow by Female Bloggers in 2022

top mama blogger malaysia 2022 ibu bayi blog
Mamy Syu | Lifestyle Parenting (annursyuhadah.com)

Ohh dan ini saya, Mommy Blogger Malaysia - Blog yang padat dengan perkongsian berbentuk kekeluargaan seperti isu perkahwinan, tip penjagaan anak, masalah disiplin anak, tip susu badan, lifestyle suami isteri jarak jauh dan pengalaman seorang ibu yang membesarkan anak-anak seorang diri sehingga kini.

Blog Mamy Syu tidaklah sehebat barisan blogger handalan yang lain di Malaysia, namun dengan membawa personaliti 'isteri PJJ' serta penulisan jujur bagaimana Mamy handle anak-anak menggunakan cara sendiri; menjadikan Annur Syuhadah dot com unik dan mempunyai kelompok pembaca tetap yang keep coming back, over and over again

blogger famous malaysia senarai terkini mommy influencer bukan artis
Annur Syuhadah | Rank #10 dalam Malaysia according to Intellifluence®


#6 Very Informative Blog in Malaysia 2022

top blogger malaysia 2022
Mamapipie (www.mamapipie.com)

Seorang working mom blogger yang pada mulanya ingin menyimpan kenangan anak membesar di blog. Akhirnya berasa seronok dan menjadi satu hobi. Suka bercerita tentang travel, makanan, parenting, family, islamik, lifestyle dan macam-macam lagi.


#7 Most Influential Travel & Beauty Bloggers on the Web in 2022

top blogger malaysia 2022
Ana Suhana (www.anasuhana.com)

Full time mommy blogger since 2017. Niche blog ni pada awalnya tentang travel & food sebab owner suka share pengalaman percutian2 beliau dalam Malaysia. Baik sama ada review tentang tempat penginapan (kebanyakkan adalah hotel) dan juga tempat-tempat makan tempatan yang pernah diterjah. Artikel resipi pun ada dikongsi.

Kemudian niche bertambah kepada lifestyle blog sharing sebab dah ada topic on beauty & health, parenting and Islamic sharing knowledge. Semua dengan niat untuk share info dan ilmu yang diharapkan bermanfaat pada pembaca.

#8 Most Inspiring SLE Survivor Blog in Malaysia 2022

senarai blogger malaysia 2022
Cikza Mohmad (www.cikza.com)
Pejuang SLE dan Garis Dua Yang tak pernah putus asa.

Berkongsi tentang perjalanan kisah seorang pejuang SLE almost hampir 13 tahun dan juga hampir 5 tahun tidak pernah putus asa untuk dapatkan Garis dua selepas pengalaman Kandungan luar rahim 4 tahun lepas. Cikza.com cetusan idea untuk berkongsi tips bermanfaat buat semua, tempat-tempat makan menarik dan lain-lain.

#9 Lifestyle Blog to Follow in Malaysia 2022

Amazing Blog Topics And Ideas In 2022
Shalimar | Lifesytle Blogger (www.shalimaryusof.com)

Bekerja sepenuh masa, mempunyai sepasang cahaya mata. Blog ini blog personal yang berkongsi pelbagai perkongsian. Kebanyakan tentang kehidupan, resepi, keluarga dan review barangan. Ada juga perkongsian tentang pengalaman bersama penagih dadah & berkaitan pencegahan dadah.


#10 Best Malaysian Modern Mom Lifestyle 2022

political bloggers in malaysia
Azni | The writer and traveller (modernmumthingy.com)

UX designer dan part time blogger. Merupakan food hunter, suka travelling ke luar negara dan minat dalam dunia photography.


#11 Best Food & Cooking Blogs to Read in 2022 

top blogger malaysia 2022
Bebelan Cik Min | Travel, Food, Beauty & Lifestyle (www.bebelancikmin.com)

Blog mengenai Travel dan percutian, berkongsi tentang kecantikan serta Food Review juga blog penuh informasi.


#12 Famous Blogger for Malaysia Beauty Blogger (muslimah) 2022

malaysia blogs
Hafiza Aizzawa | Beauty and Lifestyle Blogger (http://www.fizaizawa.com/)
Seorang ibu yang juga merupakan seorang penulis blog dan pada masa yang sama bekerja sepenuh masa. Mempunyai sepasang cahaya mata.

Penulisan blog yang dikongsikan berdasarkan pengalaman sendiri, sama ada pergi bercuti, staycation, cerita anak-anak, resipi masakan, review makanan dan banyak juga story menghadiri event.

Oleh kerana banyak menerima tawaran review di IG, kesempatan tersebut ditulis di blognya. Review paling banyak diketengahkan adalah mengenai produk kecantikan dan percutian bersama keluarga. Juga merupakan media influencer yang aktif di FB, IG dan Tiktok.


#13 Famous Lifestyle & Fashion Blogger 2022

Top 100 malaysia Blogs and Websites To Follow in 2022
Raydah Alhabsyi (www.raydahalhabsyi.com)

Her Life Her Style. She’s a Content Creator, Mental Health Advocate and a Sports Science graduate from Uitm who blogs about lifestyle and casually updates about food.


#14 Top Muslim Entrepreneur & Motivational Blogger in Malaysia

Rinazul | Lifestyle Entrepreneur Blog (www.rinazul.com)

Blog ini berkisar tentang gaya hidup dan perjalanan seorang wanita yang komited mencapai impian sebagai seorang usahawan berjaya dunia akhirat. Blog ini juga berkongsi tips pemakanan, kesihatan, barangan rumah dan kerjaya dalam perniagaan.

Sis Rinazul nekad berhenti kerja dari bidang perbankan pada usia 25 tahun dan cetusan Blog ini adalah sebagai inspirasi, motivasi dan tips buat semua untuk mencapai kejayaan yang diidamkan.
Ramai baca blog ini untuk dapatkan info berkaitan umum, pemakanan, barangan rumah dan tips usahawan.


#15 Crazily Fast Successful Momtrepreneur Blog 2022

How much does a blogger earn in Malaysia? Who is the famous blogger?
 Atul Hamid | Mommy blogger suka berbisnes (www.atulhamid.com)

Blog atulhamid.com kepunyaan Atul Hamid. Atul merupakan seorang isteri dan ibu kepada sepasang cahaya mata. Pernah bekerja sebagai librarian di sebuah perpustakaan universiti, tetapi kini memilih sebagai suri rumah sepenuh masa yang mempunyai kerjaya.

Atul kini merupakan seorang business leader yang mempunyai jualan mencecah 5 angka setiap bulan. Atul hanya melakukan bisnes online dari rumah sahaja, iaitu bisnes Shaklee.

Atul juga aktif berblog sepenuh masa. Blog atulhamid.com berkongsi tentang gaya hidup, makanan tambahan, kesihatan, keluarga, wanita, dan kerjaya sebagai suri rumah yang berbisnes serta berkongsi info-info menarik yang berguna kepada anda semua


#16 Most Fast Growing Blogger in 2022

senarai blogger malaysia 2022 youtube
Zati Salim | Lifestyle Blogger (www.zatisalim.com)

Blog mengenai pelbagai perkongsian seperti resepi, parenting, drama, review, petua. Dan juga memberikan info kepada para pembaca.


#17 Successful Malaysian Lifestyle Blogger (2022) 

 
Malaysian Bloggers Most Popular Blogs in 2022
Zaza Azman | Lifestyle Blogger (www.zazaazman8.com)

Dikenali sebagai Mama Monsta. Lebih selesa untuk menulis Blog berbahasa inggeris. Mempunyai sepasang anak dan surirumah sepenuh masa. Blog versatil untuk berkongsi mengenai makanan dan tempat-tempat makan menarik. Review barang-barang kecantikan dan kesihatan. Suka kongsi mengenai hal perkembangan anak-anak, general knowledge dan tips kehidupan. Blog niche lifestyle, parenting, beauty and food.



#18 Highly Potential Blog For a Successful Mommy Blogger in 2022

Popular & Inspiring Blogs

Blogger dengan niche Motherhood . Lifestyle . FoodHunter. Juga merupakan JDT Blogger.


#19 Highly Potential Blog For a Successful Malaysian Blogger in 2022

senarai blogger malaysia 2022 pdf
Netty Ah Hiyer | Dari Wartawan Majalah menjadi Penulis Blog Travelog Wartawan (https://nettyahhiyer.com)

Sebelumnya menulis untuk majalah Mingguan Wanita, dan masih (buat masa ini) menulis untuk portal online Mingguan Wanita. Bekerja di rumah, dalam masa sama menguruskan famili dan tiga orang anak.
Ini adalah blog personal yang berkongsi apa saja info. Berdasarkan pengalaman peribadi penulis, atau pun orang lain yang boleh menjadi tip dan panduan bermanfaat dalam kehidupan seharian.


--End of the List--


So Apa Pendapat Kalian Tentang Senarai Blogger Famous Ini?

Sekiranya ada sebarang usul atau feedback, dialu-alukan untuk memenuhi ruang komen di bawah dengan komen-komen yang membina. Oh ya, bagi rakan blogger yang tidak tersenarai, mamy mohon maaf, mohon ampun sekiranya ada di antara kalian yang berkcil hati dan tertanya-tanya kenapa blog kalian tak dimasukkan dalam senarai blogger Malaysia yang famous kali ni. 

**Jemputan vvip kepada semua freelance blog writer untuk menjadi salah seorang ahli keluarga BITERS dan sama-sama kita tarik tangan rakan-rakan untuk naik ke atas bersama! Boleh DM terus founder kita, Sis Hawa di atas.






Catat Ulasan

19 Ulasan

  1. Mummy, sungguh abam kie rasa terharunya sbb blog abam yg biasa2 pun tersenarai. Thank you very much!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama2 abam Kie. Mamy risau sebenarnya kalau kena kecam macam list blogger mama dulu. So nak selamat, kita attach sekali bukti DA. Well numbers don't lie hehe

      Padam
  2. terbaik! smoga dapat juga jadi top blogger suatu hari nanti

    BalasPadam
    Balasan
    1. insyaAllah, soon. Keep blogging ya!

      Padam
  3. wahhh,,, kita nombor 9 tuuuu.... bukan main Abe kie nombor 1.... fuhh.. tabik ahhh...

    BalasPadam
  4. Mommy anasuhana.com datang jalan2 sini. Didoakan semoga rakan2 blogger semua berjaya dalam apa yang dilakukan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aminn..moga kita semua diberkati dlm apa jua yg kita kerjakan

      Padam
  5. Semuanya memang padu belaka... (saya datang dari tiktok kak) 😂😂

    BalasPadam
  6. Harapnya nanti saya pun dapat masuk list ni

    BalasPadam
  7. Harapnya nanti boleh la tercalon bila blog dah makin aktif. Hihi

    BalasPadam
  8. Informasi yang menarik. Salam kenal dari saya, blogger Indonesia. Kebetulan sedang mencari teman blogger Malaysia 🥰.

    BalasPadam
  9. Tanpa Nama11:43

    InshaAllah, sy salah seorang peminat setia blogger annur.! InshaAllah 1 day you can be top in malaysian blogger.!! Aamiin

    kad kahwin digital

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah. Terima kasih. Nak menangis bila dapat komen sebegini.

      Padam

Anything personal, do whisper me via WhatsApp or write an email to annursyuhadah[at]gmail[dot]com <(=^.^=)y