Blog performance update : Februari 2018

Blog performance update : Januari 2018 | Bermula Tahun 2018 ni aku nak start buat post berkenaan prestasi blog setiap bulan. Performance blog annursyuhadah.com taklah gempak pun, cuma aku ada hipotesis yang mengatakan, selagi aku tak start monitor prestasi blog aku secara serius, rasanya sampai bila-bila pun aku takkan ada usaha nak improvise blog ni.

So berikut merupakan data statistik bulan Januari blog annursyuhadah.com dari Google Analytics 




Sessions : Bilangan kunjungan pelawat yang berinteraksi dengan laman kita. Sebuah session itu akan expired jika tiada apa-apa aktiviti pada laman kita dalam tempoh 30 minit. Kalau lepas tamat sesi, pelawat tersebut mula berinteraksi semula dengan laman kita ( klink next entri contohnya), itu dah dikira 2 sessions.

Users : Merujuk kepada bilangan pelawat unik (spesifik) yang singgah di blog dalam satu hari. Sekiranya pelawat yang sama datang singgah ke blog kita beberapa kali dalam hari tu, ia tetap akan dikira 1 user sahaja.

Pageview : Merujuk kepada jumlah "visits" ke blog tanpa mengambil kira "visit" tu datang dari pelawat yang sama atau pelawat yang berbeza-beza. So mana-mana page yang dibuka tu akan dikira 1 pageview.

Bounce rate : Data yang menunjukkan kadar pelawat yang meninggalkan blog kita tanpa berinteraksi dengan kandungannya. Secara mudahnya, bounce rate ni adalah peratus bilangan pelawat yang "visit" blog kita dan terus serta merta keluar. Bounce rate yang cantik, katanya adalah dalam range 10% - 20% sebulan.

Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. thanks for the info...gempak gak tuuu

    BalasPadam
  2. Thanks for the info. Good performance. Inspiring

    BalasPadam
  3. wah hebatnya.. tahniah

    BalasPadam

Anything personal, do whisper me via WhatsApp or write an email to annursyuhadah[at]gmail[dot]com <(=^.^=)y