8 Tips Deko Bajet Raya Aidilfitri. Last Minute Pun Boleh

Hari ini Mamy nak berkongsi Hiasan Dalaman Dan Dekorasi Pilihan Untuk Meriahkan Sambutan Hari Raya Aidilfitri Tahun Ini!
deko ruang tamu perabot jati
Sebelum menjelang Hari Raya Aidilfitri, umat Islam akan berpuasa sebulan Ramadan yang dipenuhi dengan aktiviti ibadah dan mengamalkan kesederhanaan. Tapi kenapa ek?
Tips Deko Bajet Raya Aidilfitri
Bila masuk je bulan Ramadan, keinginan nak rumah nampak baru pun sama naik jugak! haha. Tapi bajet dan poket tak berapa nak tebal. Jiwa pulak meronta-ronta nak create suasana baru dan fresh untuk beraya. Macam mana ek?
hiasan hari raya
Selepas berpuasa sepanjang bulan, sebenarnya tak salah pun kalau kita tunjukkan semangat kebersamaan dengan mengumpulkan keluarga dan adik-beradik untuk sama-sama menghias rumah untuk sambutan perayaan. Memang dah jadi tradisi pun kan, masyarakat Malaysia menghias rumah untuk sambut Syawal.
idea hiasan dalaman hari raya
Yang penting jangan sampai tahap membazir. Ingat! Hari Raya sepatutnya dipenuhi dengan jamuan dan kemeriahan bersama keluarga, selain menjadi simbolik kepada kemeriahan dan keakraban persaudaraan. Bukannya beraya dengan jiwa yang stress, poket kempis, kosong habis pokai.hehe
Hiasan raya ala kampung
DEKO RUANG TAMU DENGAN BAJET SERENDAH RM 500 SAHAJA SEMPENA RAYA,BUSKBO, Kerusi Berlengan, Rotan, RM 350 Rotan 2. ASVEIG, Sarung Kusyen, RM 39.90 Sarung Kusyen 3. KRAGSTA, Meja Kopi, 90 cm, RM 399.00 Meja Kopi 4. SIMRISHAMN, Lampu lantai, RM 299.00 Lampu lantai 5. GODTAGBAR, Pasu, 14 cm, RM 19.90 Pasu

raya sales perabot,
Sebenarnya banyak je cara nak renew and revive suasana kediaman anda dengan kos yang tidak membebankan, memandangkan raya pun kita banyak nak pakai duit. 
4.4 Jualan Hebat Ramadan Shopee
So Mamy Syu nak kongsi hacks untuk memberi nafas baru pada hiasan dalaman rumah kita tanpa keluarkan kos yang besar menjelang raya ni. Dengan hanya bajet setiap item semuanya bawah – RM200 je, rumah dah boleh nampak lain ketika raya! 
perabot sale,
Yang penting kita kena bijak mencari barangan menarik dan murah. Pastikan tempat nak mencari barang tu jugak kena betul okey?
kedai perabot murah,
Sekarang Shopee ada buat potongan gila-gila bersempena 4.4 Jualan Hebat Ramadan Shopee! Okey, inilah masanya korang grab peluang mencari barang-barang deko untuk rumah korang. Sales Shopee ni bukan je banyak dapat diskaun murah-murah, malah ada sesi jualan kilat (flash sales) lagi setiap 4 jam. Flash Sale yang Shopee adakan ni kalian mesti alert betul-betul, sebab barang yang ditawarkan biasanya sesaat dua je dah lesap disambar beli oleh orang lain. So. Are you ready?!
kedai perabot near me,
Tanpa berlengah lagi jom tengok satu persatu tips nak deko rumah kita dengan bajet yang ciput.

1. Lighting Raya Tambah Meriah

deko-rumah-raya-PELITA-RAYA-BULUH-BERKUASA-SOLAR-shopee,Tips Deko Bajet Raya,Deko hari raya simple,Hiasan raya ala kampung,deko ruang tamu nampak mewah,deco hari raya mesra dompet
Semak Harga Pelita Raya Berkelip Berkuasa Solar< di sini
kerusi ruang tamu ikea,
Hiasan lampu pelita ni memang common kalau masa raya, tapi ianya tradisi yang memang dah serasi dengan jiwa kita suma. Kalau tak ada lampu pelita tu macam murung je rasa Hari Raya, nak-nak bila malam dah menjelma kan. 
ikea perabot ruang tamu,
Lampu pelita yang tradisional memang best tapi kena guna minyak tanah dan agak costly kan. Really no no for me yang nak ekonomi ni. Alternatifnya, kita boleh guna mentol dan kuasa bateri rechargeable dengan solar je. Kalau budak-budak nak main bunga api kat luar rumah, boleh standby beli satu unit je pelita hidup dan nyalakan api.
Tips Deko Bajet Raya,Deko hari raya simple,Hiasan raya ala kampung,deko ruang tamu nampak mewah,deco hari raya mesra dompet
deko raya ruang tamu,
Kalau nak try hiasan yang luar biasa sikit, boleh guna lampu pendant Morocco (Moroccan Lamps) untuk ceriakan lagi Hari Raya kalian. Lampu ni memang sangat sesuai untuk occasion raya sebab bila letak je kat ruang tamu, automatik ruang tu akan terus nampak ceria dan berseri-seri.
Hiasan raya di pejabat,

2. Perbaharui Hiasan Dinding

Tips Deko Bajet Raya,Deko hari raya simple,Hiasan raya ala kampung,deko ruang tamu nampak mewah,deco hari raya mesra dompet

Ruang yang diletakkan k
arya kaligrafi (ukiran seni) dan juga meja tepi (side table) bukan je nampak sangat cantik menghiasi dinding, tapi akan buat tetamu rasa tenang dan aman. Namun kebanyakan frame karya seni Islamik seperti ayat suci atau kalimah tauhid yang terdapat di pasaran kebiasaannya berharga jauh dari harga marhaein. Jadi untuk deko bajet, kalian boleh la print gambar-gambar ucap ‘Selamat Hari Raya’ pastu letakkan dalam frame dan gantung sahaja kat dinding.
Deko hari raya simple ,
Tips Deko Bajet Raya,Deko hari raya simple,Hiasan raya ala kampung,deko ruang tamu nampak mewah,deco hari raya mesra dompet
Semak Harga Cermin Hiasan Dinding < di sini
deko ruang tamu minimalis
Dengan keupayaan memantulkan cahaya, cermin hiasan dapat membantu mencipta ilusi optik yang membuatkan ruang tamu kita terasa seolah-olah luas dan lapang. Selain dapat memberikan nafas baru kepada hiasan dalaman rumah sempena raya, hiasan dinding berbentuk cermin juga mampu mengubah mood rumah kita kepada suatu suasana yang lebih lapang dan fresh.
tip ruang tamu kecil tapi cantik
Untuk mewujudkan efek lapang, cermin hiasan tu hendaklah di letakkan bersebelahan atau bertentangan dengan jendela atau pintu sliding.
Deko rumah sempit nampak luas
So cermin tu akan memantulkan imej tingkap atau sliding door tersebut lalu secara tak langsung menghasilkan pencahayaan dan efek luas pada ruang tamu kita.

3. Hiasan Gantung  

Kalau tak ada hiasan gantung-gantung, bukan lah raya namanye kan? Kali ni kita kasi up sikit deko gantung kita. Asyik gantung sampul raya, kad raya ngan lampu kelip-kelip raya je. Jom try buat sendiri hiasan Hari Raya guna kertas warna dan gambar-gambar raya yang menarik. Mesti anak-anak dan ahli keluarga yang lain teruja kalau sama-sama dapat sediakan kraf gantung untuk raya nanti. Merapatkan sillaturahim orang bilang!
  hiasan meja hari raya,
Tips Deko Bajet Raya,Deko hari raya simple,Hiasan raya ala kampung,deko ruang tamu nampak mewah,deco hari raya mesra dompet
hiasan hari raya di kelas,
Lantern gantung dalam rumah pun cantik kalau kena gaya deko nya. Lantern ni dah ada macam-macam warna sekarang dan memang dah ramai yang guna untuk hias pejabat, bilik dan selagi jenis ruang. Kalau untuk raya nanti, cari lah warna hijau dan kuning untuk gantung (memang warna ni je yang serasi dengan raya eh). Lepas tu atas lantern tu tulis la ‘Selamat Hari Raya’; kalau tak confident nak tulis, boleh je tampal dengan pelekat Hari Raya yang cantik-cantik.

4. Perbaharui Tekstil Untuk Raya

Segarkan semula rupa kediaman anda dengan beberapa kusyen tambahan, langsir atau ambal. Menghias Hari Raya dengan tekstil adalah ringkas, mesra dompet dan penampilan keseluruhan rumah anda boleh dipertingkatkan dengan cara yang menarik. Lapiskan tekstil, bermain dengan tekstur dan warna yang berbeza, dan serlahkan gaya anda dengan Shopee
deko rumah bajet,
raya sales perabot, perabot sale, kedai perabot murah, kedai perabot near me,kerusi ruang tamu ikea,ikea perabot ruang tamu,deko raya ruang tamu,  Hiasan raya di pejabat, Deko hari raya simple , hiasan meja hari raya,
Semak Harga Blind Tingkap  << di sini
dekorasi rumah malaysia

5. Salin Linen Lama Kepada Baru

Pertama sekali, linen ruang tamu seperti sarung kusyen dan pelapik meja yang dah biasa hari-hari kita tengok tu, kita kena salin! Serius wey. Dengan berubahnya wajah cushion cover kat ruang tamu yang bosan tu automatik berubah suasana dan memberikan mood berbeza. Feeling ruang tamu baru akan tercipta dengan sendirinya. Barulah semangat nak raya!
dekorasi hari raya,
Kalau tak tukar langsir sekalipun, mata you all tetap akan nampak macam ruang tamu you all tu 'lain' dan memberikan sebuah 'vibes' baru.

deco hari raya mesra dompet

deko raya bajet
Semak Harga Sarung Kusyen harga di sini
tip deko bajet raya,

6. Gantikan Karpet Bercorak Kepada Jenis Moden

Menghias dengan hamparan rug dan karpet ialah cara mudah untuk menjadikan rumah lebih bersifat peribadi dan selesa. Rug boleh menjadi border atau pemisah ruang antara ruang tempat duduk, ruang menonton movie, tempat permainan elektronik, ruang makan, dan ruang tidur.
deco budget ruang tamu,
Kalau sebelum ni karpet yang digunakan banyak corak kerawang dan bunga-bunga, cuba ubah selera dengan memilih karpet dengan rekaan kosong dan polos. Tapi warna tu kena lah compliment dengan langsir dan sofa. Jangan nak colour block sangat sampai nampak caca marba ruang tamu korang tu tau.
deko ruang tamu nampak mewah
Compliment the color tu tak semestinya kena sedondon dengan semua tekstil dalam rumah tau! Ia memadai sekadar masuk dengan tema yang sama. Contoh kalau purple, sesuai karpet warna cream dan dusty pink. Hijau pula satu tema denga color brown dan natural wood. Ahh gittchew!
deko ruang tamu nampak mewah
Siapa sangka karpet pun boleh beli online kan? Itulah salah satu sebabnya aku suka shopping online. Tak payah bazir minyak kereta, bazir tenaga nak angkut barang bawak balik. Tunggu je courier hantar depan pintu rumah. 
deco bajet raya
Semak dan beli karpet di Shopee <di sini
deco raya bajet murah
Klik dan dapatkan harga karpet bulu dari Shopee

tips dekorasi rumah

7. Jamuan Hari Raya Aidlilfitri dengan Bergaya 

Selepas semua kerja keras untuk menghias rumah anda, kini tiba masanya untuk menyediakan dan mempamerkan kemahiran memasak terbaik anda kepada keluarga dan tetamu! Anda boleh menjangkakan untuk menemui banyak makanan tradisional Melayu seperti ketupat, rendang, lontong, kuih raya dan banyak lagi untuk dijamu. Dan pada masa-masa seperti ini, meja makan menjadi tumpuan utama para tetamu.
tips dekorasi rumah bajet

Tips Deko Bajet Raya,Deko hari raya simple,Hiasan raya ala kampung,deko ruang tamu nampak mewah,deco hari raya mesra dompet

Untuk membeli new set of dining table, kosnya agak berat nak ditanggung, ye tak? Jadi untuk segera mengubah ruang makan menjadi tampak baru, anda boleh mengenakan waterproof sticker ke atas meja makan anda dan sekelip mata ruang makan nampak baru dan menawan!
Tips Deko Raya last minute
raya sales perabot, perabot sale, kedai perabot murah, kedai perabot near me,kerusi ruang tamu ikea,ikea perabot ruang tamu,deko raya ruang tamu,  Hiasan raya di pejabat, Deko hari raya simple , hiasan meja hari raya,
Klik gambar ini untuk semak harga sticker meja di Shopee

Tips Deco Raya last minute

8. Beri Nafas Baru Pada Featured Wall

Sekian lama dinding rumah kita dengan warna yang sama, tapi kalau nak cat semula, konfem lah kos tinggi! Harga cat setong pun dah seratus lebih kot! So apakata kita serlahkan transformasi ruang tamu kita hanya dengan mengubah background dinding utama kita atau omputih panggil featured wall tu? 
inspirasi Deko Raya jimat
Sekarang ni dah banyak dan senang je nak dapatkan wallpaper DIY yang suami korang sendiri pun boleh pasangkan. 
raya sales perabot, perabot sale, kedai perabot murah, kedai perabot near me,kerusi ruang tamu ikea,ikea perabot ruang tamu,deko raya ruang tamu,  Hiasan raya di pejabat, Deko hari raya simple , hiasan meja hari raya,
Semak Harga Wallpaper Menarik <disini

Pengalaman pertama aku membeli wallpaper ni secara online dulu, memang sangat-sangat mengecewakan. Seller tu cakap tak serupa bikin. Dia cakap, tak payah letak gam dah, pastu kononnya 3 roll dah cukup lah. Padahal salah semua perkiraan dia tu. Bila sampai, aku nak pasangkan, rupanya kena letak gam sendiri. Bukan nya jenis self adhesive macam yang dikata. urghh!
Tips Deko Raya last minute
Dan itulah, barang pertama dan deal pertama aku secara online di facebook, dan ditipu pon pertama kali jugak lah! Nak marah sungguh. Masa tu aku baru nak berjinak-jinak dengan shopping online, tapi dah kena tipu. Bila kena macam ni, aku tak tahu nak mintak tolong sape. Seller dah lari, lesap menghilangkan diri, pastu dia pulak independent seller, bukan seller yang terikat dengan mana-mana entiti. Kalau seller bawah e-commerce, boleh la kita log report.
idea hiasan Raya last minute
Sekarang ni mudah. Beli dengan Shopee, kalau ada pape masalah, kita report je salahlaku seller tu pada Shopee Customer Service Team. Nasib kita sebagai pelanggan lebih terjaga. So macam mana pulak pengalaman korang membeli belah secara online? Pernah terkena atau terpedaya macam yang aku kena tak? Share lah sikit kat komen.

Tak Sabar Nak Deko Rumah Untuk Hari Raya!

Bila dah tengok idea-idea yang ada ni, terus rasa macam nak hias rumah dan raya esok jugak kan? Haha

Tetamu mesti suka bila dapat tengok macam-macam design dekorasi masa Hari Raya nanti. Kalau kalian gunakan tips dan gaya dekorasi yang Mamy share ni, gerenti rumah you guys akan nampak ekstra special dan sangat welcoming masa raya nanti!  
Tips Deko Raya last minute

Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. waahhh nak kena beli jugaklah wooden pendant mubarak tu hehe

    BalasPadam

Anything personal, do whisper me via WhatsApp or write an email to annursyuhadah[at]gmail[dot]com <(=^.^=)y