Terapi Selsema Bayi dengan Narinar Flutherapy

Mudah merawat selesema dengan Terapi Selesema Bayi - Narinar Flutherapy | Sememangnya kalau bayi kita terkena selesema, kita ibu-ibu akan berdepan dengan malam-malam yang panjang dan tak cukup tidur. Diikuti pula dengan episod anak meragam, tak mahu menyusu, dan termuntah pula selepas menyusu sebab lendir dan hingus berlebihan penuh di kerongkong. Ohh~ Stress!

rawat selsema dan batuk bayi
Mudah merawat selesema dengan Terapi Selesema Bayi — Narinar Flutherapy

Seksanya ibu tengok anak kecil menanggung selesema

Personally aku sebagai ibu, salah satu perkara yang paling berat nak aku lalui adalah bila anak kecil mendapat selesema lah!huhuhu bukan apa, korang pun tahu kan bila baby selesema diorang akan jadi tak tentu arah, rasa tak selesa, dan susah nak menyusu. Memang luluh hati ibu melihatnya. Ohh~

Ada ke cara nak elak selsema dari terkena pada bayi?

Risiko selesema pada bayi ni boleh dikurangkan tapi kalau nak 100% mengelak dari terkena tu, agak mustahil kot. Pakar kanak-kanak pun ada cakap yang bayi bawah 2 tahun normally akan mengidap selesema sebanyak lapan hingga 12 kali setahun. Lebih teruk dan malang lagi, tiada mana-mana ubat selesema dan batuk, sama ada dari hospital atau farmasi yang boleh diberikan kepada bayi berumur kurang dari 2 tahun.


                  
Disyorkan Untuk Baca juga : Tips penjagaan anak yang mempunyai asthma atau lelah


So apa nak buat kalau baby dah terkena selsema?

First, bertenang. Kita sebagai ibu kena tenang menguruskan selesema baby kita tu. Ok..iyerr aku tahu. Memang kita takde power magic nak sembuhkan selesema diorang, tapi kita boleh tolong anak kita dengan cara mengawal simptom dan ketidakselesaan diorang akibat selesema tu supaya diorang lebih selesa serta tak terganggu tidur dan penyusuannya.

Secondly jangan lupa, jangkitan selesema ini jugak merupakan salah satu proses untuk membina kekuatan imuniti badan bagi bayi itu sendiri tau. Bila diorang dijangkiti selesema, badan diorang akan menghasilkan antibodi spesifik terhadap virus selesema tersebut. Tak ke itu sesuatu yang baik?

So mommies! Bila anak terkena selesema pasni, korang jangan stress sangat okey. Yang penting korang kena bijak menguruskan selesema bayi korang, jangan biar melarat sampai berminggu-minggu lamanya. Okey sebelum aku cerita lebih lanjut tentang terapi selesema bayi kat korang, aku nak share sikit panduan dan cara nak menguruskan selesema bayi pada peringkat awal ia dikesan. Jom!


Panduan dan cara menguruskan selesema bayi di peringkat awal


Bertenang dan kekal positif

Mommies kena paham. Kekuatan imuniti ni bukan boleh disukat dengan berapa kerap bayi kita jatuh sakit. Kalau bayi langsung tak demam, tak selesema atau batuk, itu bukan bermaksud keimunan badan dia kuat. Bahasa mudahnya nak bagi korang faham konsep imuniti ni adalah, anak korang kena jatuh sakit dulu, barulah dia akan imun terhadap penyakit tersebut. Baby yang tak pernah jatuh sakit tu bukan bermaksud budak tu kuat. Ingat tu!


Susukan bayi macam biasa

Menyusukan baby dengan susu badan merupakan cara terbaik untuk mencegah bayi dari terkena selesema. Melalui susu ibu, diorang akan dapat antibodi dan keimunan pasif dari badan ibu. So bila anak kita yang menyusu badan tu jatuh sakit, penyakit yang dialami tu ringan je la. Takdelah nak melarat jadi pneumonia sampai kena warded, insyaAllah. 


Hadkan kontak dengan orang ramai

Tangguh dulu aktiviti-aktiviti luar bagi mengelakkan bayi korang terdedah dengan orang ramai dan asap rokok. Bayi yang tinggal bersama perokok akan lebih kerap menghidapi selesema berbanding bayi lain yang tak terdedah kepada asap rokok. Pastu, kalau abang atau kakak kepada bayi tu selesema dan batuk, elok kita jauhkan bayi dari mereka. Kalau nak jugak main dengan baby, wajib basuh tangan dan pakai topeng penutup mulut, okey?!


Kawal jangkitan-silang dalam rumah

Penting bagi kita orang dewasa untuk kawal persekitaran bagi mengelakkan berlakunya cross infection atau jangkitan silang. Virus selesema atau flu cepat berubah-ubah dan mempunyai banyak strain. Katakan satu keluarga menghidap selesema. Boleh jadi si ayah menghidap selesema dari strain virus flu A manakala si anak pulak mengidap selsema dari virus flu B. Jadi, elok kita hadkan je penyebaran penyakit melalui amalan menutup hidung ketika bersin dan mencuci tangan dengan sabun supaya selesema pada anak tu tak berulang-ulang.


Bersihkan hidung bayi dengan kerap

Dah nama pun bayi, dah tentu-tentu dia tak pandai untuk menghembus keluar hingusnya sendiri, ye tak? Jadi mommies kena tolong clearkan hidung diorang dengan bantuan nasal aspirator. Tipulah kalau mak-mak tak kenal apa itu nasal aspirator kan..ahaha. Langkah ni penting bagi memastikan selesema bayi korang tu tak melarat menjadi secondary infection seperi batuk, bronkitis atau lebih teruk pneumonia. Nauzubillahiminzalik. Dan pastikan ibu gunakan tisu, dan bukannya kain sapu tangan untuk mengelap hingus. Sebab tisu, sekali guna terus kita buang, ye tak? Jadi kurang lah chances untuk selesema tu tersebar.


Rawatan alternatif dengan urutan terapi selesema

Urutan dan sentuhan ibu memang banyak manfaatnya pada bayi, nak-nak pulak untuk bayi pramatang. Aku sejak Naufal lahir pramatang dulu, aku selalu amalkan urutan bayi setiap kali lepas mandi dan aku teruskan amalan mengurut ni kat anak-anak aku yang lain jugak. Aku perasan bila baby kerap diurut, berat badan diorang cepat naik dan daya ketahanan badan diorang pun kuat.


                      Disyorkan untuk Anda : Teknik urutan bayi langkah demi langkah


Mudah hilangkan selsema bayi dengan narinar flutherapy
Narinar flutherapy Urutan terapi selesema bayi dengan Narinar flutherapy Narinar flutherapy
Baby Hawraa memang enjoy n selesa bila diurut macam ni

Terapi selesema bayi dengan Narinar Flutherapy

Eh apa tu Narinar Flutherapy ? First time dengar? Seriuslah wey korang tak pernah dengar pasal minyak ni. Sebab aku yakin sangat kot dekat Malaysia ni belum ada lagi produk minyak essential khas untuk melegakan selsema n batuk selain Narinar ni. So far Narinar flutherapy ni satu-satunya produk terapi selsema yang available kat pasaran negara ni. Ni kira macam produk pioneer la ni. Hmm takmau cakap banyak, meh aku story kat korang pasal Narinar flutherapy ni k?

Keyword urutan untuk asma ubat semput cara islam rawatan homeopathy untuk asma ubat asma paling mujarab penyakit asma dan cara penyembuhannya ubat lelah budak cara merawat asma bayi punca semput maksud semput in english cara mengobati asma dengan bawang putih simptom penyakit asma narinar flutherapy
So inilah dia minyak terapi tiga serangkai Narinar FT, TT dan ST .
Pasal Narinar Tummy Therapy dan Narinar Sleep Therapy dah aku story dalam entri lain.

Minyak terapi pelbagai guna Cara hilangkan selsema bayi dengan narinar flutherapy
Kalau korang perasan lah kan, dalam botol tu minyaknya cuma tinggal separuh je. Aku guna kaw-kaw punya minyak ni untuk rawat kembung perut baby Hawraa'. Iyer betul. Bukan typo di situ ye. Memang aku tulis "kembung perut" pun, bukannya selsema. Dengar macam pelik bunyinya kan, padahal namanya FLUtherapy.

Orait, ini  bukan cerita rekaan, apatahlagi cerita fiksyen. Aku dah urut baby Hawraa banyak kali dah pun hokey. Meletup-letup macam machine gun Hawraa' kentut tau.haha. Pastu tiap kali lepas urut, senang je pulak tu baby terlena. Tak payah dodoi tak payah tepuk-tepuk, dia lena sendiri. Weyy..aku syak aroma dari minyak ni buat anak aku "lalok" laa wey..haha

Bau yang segar dan wangi sembuh selsema semulajadi
Masa first time aku buka penutup botol ni, terus kesegaran pati pudina dan lemon menerobos masuk ke dalam lubang hidung ku~ Fuhh. Tetiba dada aku terasa lapang selapang-lapangnya hoih! Selain bau segar pudina, terselit jugak bau nyaman lavender di situ. Bila digabungkan semua bau-bau ni, rasa macam kat dalam spa lah pulak..ahaks!

Panduan percuma teknik berkesan hilang kahak
Apa yang best nya bila korang beli set Narinar Flutheraphy ni, korang akan dapat sekali tips, panduan dan free akses ke video-video teknik urutan refleksologi. Kat tapak kaki kita ni, ada banyak titik-titik refleksologi yang berkait dengan kesihatan badan. Kalau korang nak ilmu ni, korang beli lah Narinar Essential oil korang sendiri! Nak tunggu aku share? Memang tak la! hahaha *dengki is detected* 

Harga yang berbaloi petua batuk selsema bayi narinar flutherapy
Minyak aromaterapi Narinar ni pior tau! (baca : pure) Biarpun kandungannya cuma 10ml, tapi minyaknya adalah pati. Kalau ikutkan panduan penggunaan yang disarankan, sebotol minyak ni boleh tahan sampai sebulan. Harganya pula cuma lebih kurang RM1.90 sehari. Berbaloi! Tak caya, korang pi check sendiri kat website www.narinar.comLeh jimat banyak kalau korang grab sekarang sebab diorang tengah buat sales murah gila-gila sekarang ni.

Produk yang tak over-claimed Cara hilangkan hingus paling mudah dengan narinar flutherapy
Ni, hakak pharmacy technician is watching you okay?! *sambil menjeling tajam* haha

Bagusnya produk ni, dia tak pernah janjikan "kesembuhan" selsema.  (<– aku pernah ulas panjang mengenainya dalam entri akta iklan ubat) Suka aku tekankan, selesema memang tiada penawar! Ia boleh sembuh hanya dengan kekuatan badan kita sendiri melawan dan membunuh virus tersebut. Ramuan organik seperti gam arabika yang terkandung dalam minyak Narinar ni banyak membantu memperkuatkan pertahanan badan kita sekiranya digunakan dengan kerap.

Kesimpulannya
Aku recommend sangat ibu-ibu penyayang sekalian adakan satu set minyak ni kat rumah. Bukan untuk baby je, tapi orang dewasa pun boleh guna. Pendek kata, Narinar ni satu family korang boleh pakai. Korang boleh beli direct je dengan Narinar HQ, okey? Sebab kat Farmasi Annur, minyak-minyak tak jual tau haha


Pesanan akhir dari hakak : 

Penting untuk bawa baby berjumpa doktor segera kalau —
-    baby berusia kurang dari tiga bulan menunjukkan tanda awal selesema
-    selesema berlarutan lebih dari lima hari
-    suhu badan anak melebihi 39 darjah C
-    kesukaran bernafas dan berbunyi “hiss” (wheezing)
-    batuk berlarutan dan sakit telinga
-    keluar hingus hijau dan pekat dan berlarutan

urutan untuk asma ubat semput cara islam rawatan homeopathy untuk asma ubat asma paling mujarab penyakit asma dan cara penyembuhannya ubat lelah budak cara merawat asma bayi punca semput maksud semput in english cara mengobati asma dengan bawang putih simptom penyakit asma

Catat Ulasan

24 Ulasan

  1. good knowledge :D

    BalasPadam
  2. Salam sejahtera

    Terima kasih kerana sertai Review Blog April 2018.

    Senarai Peserta : https://aerillhassan.blogspot.my/2018/04/senarai-peserta-review-blog-april-2018.html

    Senarai Pemenang : https://aerillhassan.blogspot.my/2018/04/senarai-pemenang-review-blog-april-2018.html

    BalasPadam
  3. Baguslah produk ni. Seronoklah Hawraa kena urut tiap-tiap hari. Mak pun nak belilah untuk anak Mak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalamualaikum...
      KAK MUS bisnes NARINAR tau.. ADA NARINAR FLUTHERAPY, NARINAR TUMMY THERAPY dan NARINAR SLEEP THERAPY.. Kami panggil NARINAR T SERIES.. Korang bisnes apa ya ? Cuba tepek kat sini.. Kot2 ada yang menawan hati... Rabu ni gaji.. 😍😍😍 Boleh tepek page korang sekali..nanti KAK MUS like dan share...

      Jom like sikit page KAK MUS
      👇👇👇👇👇👇👇👇
      #musnarinartherapy

      #muslihah.narinar.com
      0132085098

      Padam
  4. Best natinar fluteraphy. Berkesan dalam menangani masalah selesema bayi. Bahkan ada theraphy untuk masalah lain. Best ! Wajib ada satu botol dlm ner selepas nie

    BalasPadam
  5. Baru pertama kali dengar tentang Narinar Flutherapy ni. bagus ya, , kena simpan satu ni. Kesian kat anak-anak bila terkena selsema ni.

    BalasPadam
  6. Mummy always worry when their baby fall sick as baby don't how to express their feeling. With narinar Flutheraphy, it can help mother to ease the problem.

    BalasPadam
  7. Dah try minyak ni. Memang best. Anak kita selsema, habis keluar semua yang pekat likat tu. Bau pon tersangat wangi and fresh.

    BalasPadam
  8. Terbaik tips yang diberi. Sekarang ni anak-anak semua dah besar panjang..nanti sis kongsikan pada mereka yang ada anak2 kecil. Produk yang bagus memang patut dikongsi

    BalasPadam
  9. Terima kasih share info macam ni. Setuju kalau anak yang tak sihat automatic mak sekali tak sihat. Anak kecik kalau selesema memang langsung tak boleh tidur dan merengek sepanjang malam sebab tak boleh bernafas dengan betul.

    BalasPadam
  10. Bagusnya produk ni.. boleh menjadi terapi untuk selsema bayi.. tak payah lah ambil medicine..

    BalasPadam
  11. rawatan selsema mcm ni mmg sy tengah cari. kebetulan anak kecil mmg senang sangat dapat selesamnya,,at least kita ada solusinya kann

    BalasPadam
  12. Kasihan juga ya jika anak bayi yang terkena Selesma. Emak emak harus tahu nih cara penanganan Selesma melalui artikel ini.

    Ibu yang punya bayi harus baca artikel ini..

    BalasPadam
  13. Baby memang senang berjangkit. So kena la Jaga betul betul. Take pernah dengar brand no but it look helpful for mother to care for baby. Apa APA pun refer doc juga ye.

    BalasPadam
  14. we all memang tengah selesema ni hahaha...
    tapi mahal betul la sebotol kecil ni..
    kami rawat selesema atm pakai minyak telon bayi mestika,
    madu dengan virgin coconut oil..

    Alhamdulillah imuniti anak anak kuat sekarang..
    sakit tu normal lah..
    kalau tak sakit bukan manusia...

    tapi rasa kalau dapat gaji nanti teringin nak dapatkan sebotol in the future..
    thanks for sharinggg

    BalasPadam
  15. Bagus kan produk ni. Ruby pun guna. Harga RM 59 utk 10ml. Minyak pati ni guna setitis dua je. Pastu panas tapak tangan kita tu akan beri nikmat kepada bayi. Hehehe. Pengganti balsem dan minyak telon utk bayi ruby. Hehe

    BalasPadam
  16. Seksa tengok anak tak lena tidur sebab selsema... KIta pula lagi seksa sebab tak boleh nak tidur hahaha

    Baru-baru ini, ada kes bayi mati sebab dia tengah selsema tapi tidur menirap sampai saluran penafasan dia tersumbat.. moga dijauhkan ia dari kita

    BalasPadam
  17. I have seen this beans few times and the result and review quit promising. Wanna buy one set to try on my nephew... Hopefully this could reduce his flu

    BalasPadam
  18. Ramai juga yang share pasal Narinar nie. Kalau ada rezki, Rawlins nak beli sebotol untuk kegunaan sendiri - boleh bawa ke mana-mana kan.

    BalasPadam
  19. Menaik botol dia sis. Tengok ramai kawan guna . Mesti baguskan. Nnti leh suggest kat kakak nnti

    BalasPadam
  20. Bagus sekarang, ada banyak benda boleh tolong parent macam ni. Produk ni pun sesuai untuk orang dewasa.

    BalasPadam
  21. wahhh bagusnya. setiap rumah yang ada anak kecil kena ada nih.
    Uyul Rosli | JDTBlogger & AFBDotMy

    BalasPadam
  22. Bagusnya produk ni. Boleh ika recommended dekat kawan ika yang ada baby. Selalu baby dia demam selesema

    BalasPadam
  23. hai ain datang singgah sini dan follow awak. salam perkenalan :)
    sincerely , farahain zfa

    BalasPadam

Anything personal, do whisper me via WhatsApp or write an email to annursyuhadah[at]gmail[dot]com <(=^.^=)y