Hukum Ibu Ayah Ambil dan Guna Duit Raya Anak

Hukum Ibu Ayah Ambil Pakai Duit Raya Anak | Duit raya anak-anak tak boleh mak pak pakai walaupun seringgit, biarpun untuk membeli keperluan susu dan lampin anak-anak itu sendiri. Hukumnya haram kalau Ibu ayah tak ganti semula duit anak-anak yang dah digunakan.
hukum ibu bapa meminta duit dari anak hukum bagi duit kepada ibu bapa hadits harta anak milik ibu bapa hukum isteri bagi duit kepada ibu bapa
Hukum Ibu Ayah Ambil dan Guna Duit Raya Anak
ibu selalu minta duit hukum ibu berhutang dengan anak 5 hak ibu bapa terhadap anak hak ibu bapa terhadap harta anak
Bagi anak-anak yang masih kecil dan belum aqil baligh, mereka sememamngnya tak pandai nak menguruskan duit raya yang mereka dapat. Jadi kita sebagai ibu ayah lah yang perlu mengambil tanggungjawab untuk menguruskan duit anak-anak.

Duit raya yang disedekahkan orang kepada anak-anak adalah kepunyaan mereka secara mutlak. Tak ada langsung sebenarnya "bahagian" untuk mak ayah. Kita hanyalah pemegang amanah untuk menjaga dan menguruskan duit mereka sehinggalah mereka sudah pandai dan bijak menguruskan kewangan mereka sendiri.

Hukum menggunakan duit raya anak adalah sama seperti kita menggunakan duit orang lain. Seperti konsep berhutang. Dan hutang itu wajib di bayar. Jangan disebabkan kita ni iba ayah diorang, so kita ambil mudah je dengan hutang-hutang pada diorang. Tak boleh gitu. Amanah mana amanah?!

Hukum Ibu Ayah Ambil dan Guna Duit Raya Anak
Ibu bapa cuma pemegang amanah menguruskan duit anak-anak yang masih kecil

Pun begitu kita ni manusia tak boleh lari dari ujian dan musibah. Andaikata berlaku perkara-perkara yang mendadak seperti kerosakan kenderaan atau apa-apa je lah keadaan di mana kita terdesak dan terpaksa dahulukan dengan duit anak, pastikan kita bayar balik duit diorang dengan segera.


Apa kata Ustaz Azhar Idrus tentang ibu bapa yang mengambil duit anak?




Yang penting, bila dapat duit anak-anak tu kita kena simpan. Macam mana cara nak asingkan dan simpan tu? Mudah je. Jom tengok tips pengurusan duit anak-anak sejak dari baru lahir lagi.


1. Buka Akaun simpanan khas untuk anak

Buka lah akaun simpanan dengan mana-mana bank atau agensi sekalipun, yang penting, jangan ada niat nak "korek" bila sesak. Mind set kita tu yang akan mempengaruhi tindakan kita di masa hadapan tau.
So bila menyimpan, dalam kepala jangan ada sekelumit pun perasaan "simpan je, nanti ada kecemasan, boleh keluarkan". Maka dari situ lah "kecemasan" demi "kecemasan" berlaku, tanpa kita sedar rupanya ia adalah hasil dari apa yang kita fikirkan.
Hukum Ibu Ayah Ambil dan Guna Duit Raya Anak


2. Letakkan Target Simpanan Bulanan untuk anak.

Aku target tak banyak. Sebulan cuma potong gaji RM25 je setiap anak masuk ke tabung haji. Jadi untuk 3 orang anak, baru RM75 je sebulan. Sebenarnya dalam konsep savings, kita tak boleh gelojoh simpan sekali terus sedebuk RM 1000 sebulan setiap anak. Memang susah nak istiqomah kalau kita amalkan sifat gelojoh gitu. Sebulan dua je kot dapat bertahan. Masuk bulan-bulan seterusnya, mula timbul rasa, "tak cukup duit la", lepas tu mula la rasa berat nak menyimpan dah.

Orang tua-tua dah pesan. Simpan sikit-sikit, lama-lama jadi bukit. Kuasa menyimpan sebenarnya adalah "masa". So, jangan gelojoh. Simpan je sikit-sikit, tapi istiqomah. Setiap tahun, bila ada annual increment, tambah la sikit jumlah simpanan tu lagi. Kan..kan.



3. Daftarkan anak di bawah plan Insurans Prudential BSN Takaful sejak dari dalam perut.

Lagi satu, korang boleh mula membeli polisi insurans takaful dan medical card yang berbentuk simpanan sejak anak dalam kandungan lagi. Korang mesti tak tahu kan ada plan insurans untuk baby yang masih belum dilahirkan? So ni Syu dah bagitahu. Korang boleh cuba tanya pada agen korang. Okay semua?
hukum ibu bapa meminta duit dari anak, hukum memberi duit kepada ibu bapa, 
kesalahan ibu bapa terhadap anak,
5 hak ibu bapa terhadap, anak beli barang anak guna duit anak
Tapi, jangan lupa untuk pilih agen yang berwibawa dan boleh dipercayai. Jangan sampai tersalah pilih agen "cap ayam" pulak. Nanti susah korang bila nak uruskan claim di kemudian hari.

Kalau korang berminat nak beli polisi TAKAFUL insurans untuk anak korang macam Syu, korang boleh contact ejen Prudential BSN Takaful. InsyaAllah korang puas hati. Dia ni antara agen yang aktif dan tip top kat Prudential.

Catat Ulasan

6 Ulasan

  1. betul.. xleh guna. dats why parents kena bukak acc time anak2 kecil lagi. so senang masuk acc terus. kena manage sampai anak tu faham nak uruskan sendiri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. itulah.kadang kadang ada segelintir parent yang ambil enteng bab duit anak-anak. Digunakan sewenang wenangnya

      Padam
  2. Balasan
    1. alhamdulillah. Moga memberi manfaat

      Padam
  3. Betul, macam Yatie memang masuk terus kat akaun TH anak2..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama la. Pada Syu TH lah yang paling secure untuk menabung. Sebab kalau menabung dengan 'tabung' di rumah, huhu faham faham saja lah

      Padam

Anything personal, do whisper me via WhatsApp or write an email to annursyuhadah[at]gmail[dot]com <(=^.^=)y