9 Makanan Naikkan Bacaan Platelet Darah dengan Cepat

Platelet (trombosit) adalah salah satu unsur yang terdapat di dalam aliran darah yang mempunyai peranan penting dalam mengelakkan pendarahan teruk. Bila adanya tisu yang terluka, sel-sel platelet akan bergerak ke tempat yang terjejas lalu menggumpal bagi membentuk jaringan darah beku. 
platelet turun tapi bukan denggi

Bacaan Platelet Yang Normal

Bacaan platelet yang normal bagi setiap badan individu dewasa yang sihat, normally akan mempunyai 150000-450000 platelet per mikroliter ( μL) darah. 
Bacaan normal platelet 150 hingga 400
Apabila kiraan platelet dalam darah jatuh di bawah julat normal (bacaan platelet kurang dari 150,000), keadaan ini dipanggil sebagai thrombocytopenia
cara menaikkan platelet denggi
Kiraan platelet darah yang rendah boleh menyebabkan pendarahan. Pendarahan secara tiba-tiba biasanya datang dari hidung dan gusi; dan di bawah kulit di mana ia menghasilkan tompok-tompok darah di bawah kulit (purpuric rash / petechiae). 
suplemen untuk menaikkan platelet darah
Sindrom platelet rendah dikategorikan kepada dua; iaitu tahap ringan (mild) dan tahap serius (severe). Kedua-duanya bergantung kepada punca yang menyebabkannya ia berlaku.

suplemen untuk menaikkan platelet darah

maksud thrombocytopenia platelet rendah purpuric rash petachie
Bagaimana rupa purpuric rash / petechiae bila mengalami platelet rendah?

Faktor Penyebab Platelet Darah Rendah

Jumlah platelet boleh menurun disebabkan beberapa faktor seperti:
  • Leukemia
  • Jangkitan virus
  • Masalah sistem imun (lymphoma, autoimmune)
  • Kesan sampingan ubat tertentu (antibiotics, cytotoxic, etc)
Bacaan normal platelet kanak kanak

Apakah Tanda-tanda Platelet Darah Rendah?

Terdapat beberapa petunjuk awal platelet darah rendah yang boleh dikenalpasti secara fizikal. Antaranya adalah:
cara menaikkan platelet darah ibu mengandung
  • Ruam bintil-bintil merah, ungu atau perang pekat muncul di bawah kulit.
  • Hidung berdarah
  • Pendarahan gusi
  • Mudah timbul lebam/ungu pada kulit walau hanya terhantuk kecil
  • Jaundice – demam kuning 


Segera Dapatkan Nasihat Doktor

Segera berjumpa doktor sekiranya anda sendiri mahupun anggota keluarga terdekat ada mengalami tanda-tanda amaran awal seperti di atas. Hanya dengan ujian darah yang menyeluruh dapat memberi pengesahan akan simptom yang kita alami. 
Jumlah platelet normal dalam darah
Penting untuk TIDAK melakukan self medication atau menggunakan NATURAL REMEDY di rumah!
sup ketam untuk menaikkan platelet
Kita tidak tahu thrombocytpenia yang kita alami itu benar-benar kerana penyakit tertentu atau hanya sindrom sementara akibat kesan sampingan ubat-ubatan dan sebagainya. Jangan sesekali mendiagnosis diri sendiri kononnya menghidap demam denggi atau leptospirosis hanya kerana simptom-simptom di atas.



9 Makanan Naikkan Bacaan Platelet Darah dengan Cepat

cara menaikkan platelet darah bayi
petua naikkan platelet darah, cara menaikkan platelet darah bayi
9 Makanan Naikkan Bacaan Platelet Darah dengan Cepat



1. BUAH DELIMA

petua naikkan platelet darah,suplemen untuk menaikkan platelet darah,Makanan Naikkan Bacaan Platelet Darah,naikkan platelet,petua naikkan platelet,menaikkan platelet denggi
contoh ubat tambah platelet darah
Ikutkan sunnah Nabi Sallallahualaihiwasallam, Buah Delima sangat masyhur digunakan dalam merawat badan yang mempunyai bacaan platelet rendah. Isinya yang kaya dengan warna merah merupakn indikator kepada kandungan besi yang sangat tinggi di dalamnya. 
ubatan ubat tambah platelet darah
Buah delima boleh membantu menangani pengurangan platelet dalam darah. Buah ini boleh dimakan mentah atau dalam bentuk jus. Buah ini juga kaya dengan vitamin untuk membantu anda mengekalkan tahap tenaga yang stabil walaupun mempunyai platelet darah rendah.


2. SUSU

petua naikkan platelet darah

Susu mempunyai kandungan kalsium yang tinggi, yang boleh membantu badan anda menjana semula bilangan platelet. Kandungan kalsium berfungsi bersama-sama dengan Vitamin K dan fibrinogen protein susu. Ini adalah untuk meningkatkan bilangan platelet anda dan meningkatkan keupayaan darah untuk membentuk gumpalan. 
berapa bacaan platelet normal
Kekurangan kalsium boleh menyebabkan badan anda mengambil masa yang lebih lama semasa proses pembekuan darah, terutamanya apabila berurusan dengan pendarahan yang berlebihan. Selain daripada susu, anda juga boleh mengambil keju, yogurt dan produk tenusu organik untuk mengekalkan tahap kalsium kadar yang optimum.
berapa bacaan platelet normal


3. PROTEIN TANPA LEMAK

petua naikkan platelet darah

Protein tanpa lemak adalah sumber terbaik zink dan Vitamin B12. Nutrien ini penting untuk membalikkan kesan thrombocytopenia. Sekiranya platelet berkurangan dalam badan, anda perlu beralih kepada diet yang mengandungi protein tanpa lemak seperti ayam belanda, ayam dan ikan. Tiram juga dikenali sebagai sumber yang tinggi untuk zink dan perlu dimasukkan dalam pelan diet untuk meningkatkan pengeluaran platelet.



4. MAKANAN YANG KAYA DENGAN VITAMIN K

petua naikkan platelet darah

Vitamin K ialah bahan yang diperlukan untuk mengekalkan pertumbuhan sel pada tahap yang optimum di dalam badan. Platelet bertahan sehingga 10 hari sahaja di mana kuantiti platelet yang sihat perlu sentiasa dihasilkan untuk menggantikan jumlah yang hilang dalam badan. Telur, hati dan sayur kailan (daun kubis hijau) merupakan sumber Vitamin K terbaik untuk anda.




5. MAKANAN YANG TINGGI DENGAN FOLAT

petua naikkan platelet darah

Kekurangan folat yang teruk di dalam badan boleh menyebabkan pengurangan platelet darah. Untuk mengatasinya, anda perlu mengambil diet yang mengandungi makanan yang kaya folat. Vitamin B9 atau folat adalah sangat penting untuk pembahagian sel yang sihat di dalam badan yang boleh menjadi faktor bermanfaat dalam rawatan untuk kiraan platelet yang rendah. Individu dewasa yang sihat perlu mengambil sekurang-kurangnya 400 mg folat setiap hari sebagai sebahagian daripada diet mereka. Sesetengah makanan yang kaya folat termasuk asparagus, jus oren, bayam dan bijirin diperkaya.


6. MINYAK IKAN ATAU MINYAK FLAXSEED 

maksud thrombocytopenia platelet rendah purpuric rash petachie

engambilan sama ada minyak ikan atau minyak flaxseed boleh membantu anda menguatkan sistem imun anda. Ia adalah jauh rendah platelet darah pendekatan rawatan yang penting yang membantu memerangi kecenderungan badan untuk mengelirukan dan menyerang diri sendiri, termasuk platelet. Banyak gangguan autoimun adalah punca utama thrombocytopenia atau kiraan platelet yang rendah. Minyak ini juga membantu dalam mengurangkan keradangan dalam badan serta memperbaiki peredaran darah ke seluruh badan. Anda perlu mengambil sikap berhati-hati dengan pengambilan minyak ikan dan flaxseed kerana ia mungkin bertindak sebagai pencair darah.



7. MAKANAN YANG KAYA VITAMIN A

maksud thrombocytopenia platelet rendah purpuric rash petachie

Vitamin A adalah penting untuk pengeluaran platelet sihat. Nutrien ini juga penting untuk pembentukan protein dalam badan. Protein yang sihat membantu dalam proses pembahagian sel dan pertumbuhan. Individu dengan platelet rendah penting untuk mengambil makanan yang kaya dengan Vitamin A untuk mengekalkan fungsi badan yang normal. Sesetengah makanan ideal yang tergolong dalam kumpulan ini adalah lobak merah, labu, kale dan kentang manis.



8. KLOROFIL 

petua naikkan platelet darah
Klorofil mempunyai struktur molekul yang paling hampir serupa dengan haemoglobin. Lagipun, klorofil pada asasnya dikenali sebagai "darah" tumbuh-tumbuhan. Nutrien ini mempunyai kesan yang kuat dalam pengeluaran darah keseluruhan dan peningkatan bacaan platelet dalam badan. Jus Daun Gandum terdiri daripada lebih 70% klorofil dan ia adalah salah satu sumber terbaik untuk nutrien. Satu lagi makanan tinggi klorofil adalah sejenis alga spirulina.


9. DIET MAKROBIOTIK

petua naikkan platelet darah,maksud thrombocytopenia platelet rendah purpuric rash petachie

Diet makrobiotik ini mengesyorkan amalan pemakanan yang konsisten terhadap bijirin penuh (wholegrain), sayur-sayuran dan kekacang organik. Ia juga mencadangkan pengurangan pengambilan protein dari sumber haiwan kecuali ikan, keju semulajadi dan yogurt berkualiti tinggi.

Diet ini juga mencadangkan untuk mengelakkan unsur-unsur makanan tertentu yang boleh merencat bakteria baik di dalam usus seperti aspartame (pemanis tiruan), alkohol, grapefruit, kuinina, air tonik dan peria.

Semoga perkongsian ringkas ini dapat memberi manfaat bagi mereka yang ingin mencari ikhtiar alternatif di samping rawatan hospital untuk naikkan bacaan platlet darah.


Facts from : nhlbi.nih.gov

Catat Ulasan

2 Ulasan

Anything personal, do whisper me via WhatsApp or write an email to annursyuhadah[at]gmail[dot]com <(=^.^=)y